#Hayır için bir gerekçe daha: Çanakkale Köprüsü’nde yük yine halkın sırtına

Çanakkale Köprüsü’nün temel atma töreni öncesi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılan projenin sözleşme detayları ortaya çıktı. Şirkete, günlük 45 bin araç garantisi ve 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi verildi. Şirketler, köprüden hiç araç geçmese dahi 10 milyar TL’ye mal ettikleri köprüden Hazine garantisi nedeniyle 16 milyar TL kazanacaklar. Halkın parası yine şirketlere aktarılacak.

Çanakkale Köprüsü temel atma töreni 18 Mart’ta Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın katılımıyla referandum için ‘Evet’ propagandasına dönüşecek. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılacak Çanakkale Köprüsü’ne, son dönem yapılan 3. Köprü, Osman Gazi Köprüsü, Avrasya Tüneli vb. mega projeler gibi Hazine garantisi verilerek inşa edilecek. Cumhuriyet Gazetesi’nden Çiğdem Toker’in yazısına göre sözleşme koşulları açıklandı. Şirkete, günlük 45 bin araç garantisi ve 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi verildi. Çanakkale Boğazı’ndan normal bir günde geçen araç sayısı en çok 11 bin olmasına rağmen 45 bin geçiş garantisi verildi. Bu rakamdan eksik geçen her araç için şirkete para öndenecek. Hazineden, yani halkın cebinden çıkacak paralar şirketlere aktarılacak. Köprüden geçiş ücreti ise 15 Avro artı KDV (65 TL) olarak belirlendi.

Projenin ihalesini ve işletmesini alan Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi’nden oluşan ortak girişim grubu, köprüden hiç araç geçmese dahi 10 milyar TL’ye mal ettikleri köprüden Hazine garantisi nedeniyle 16 milyar TL kazanacaklar. Son dönem gerçekleştirilen ‘Devletin cebinden kuruş çıkmıyor’ dedikleri projelerin zararını halk ödüyor, şirketler halkın ulaşım hakkı üzerinden kar etmiş oluyor.

Şirketlerin karı halkın cebinden çıkıyor
Çanakkale Köprüsü gibi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle inşa edilen 3. Köprü, Osman Gazi Köprüsü, Avrasya Tüneli vb. mega projeleri hala günlük araç garantisinin altında araç geçişine sahip olduğu için zarar etmeyi sürdürüyor. Bu projeler için Hazine’den her gün 6 milyon TL köprü ve tüneli işleten şirketlere aktarılıyor.

Ek şerit uygulaması kalktı, nafile: Köprü-tünel zararı 1,7 milyon TL

Osman Gazi Köprüsü’nde kimin eli, kimin cebinde?

Köprü açıklığını Saray’ın siyasi simgeleri belirliyor
Gelibolu ile Lapseki arasında inşa edilecek 1915 Çanakkale Köprüsü’nün orta açıklığı 2023 metre olarak projelendirildi. Çanakkale Köprüsü’nün ve benzer tip köprü projelerinin en önemli yapısal tasarım özelliklerinden biri olan orta açıklık bilimsel ve teknik gerekliler ve öncelikler üzerinden değil, Saray rejiminin ağzından düşürmediği ‘2023’ söylemi ile örtüştürülmesi adına 2023 metre olarak belirlendi.

politeknik.org.tr