10 maddede neresinden tutsan elinde kalan Marmaray

Yerel seçimler öncesi AKP’nin seçim şovu için teknik yeterlilikleri tamamlanmadan açılan ve kazaya davetiye çıkaran Marmaray ilk günden arızalandı. Gebze-Haydarpaşa ve Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının entegrasyonu projesi kapsamında 6 yıldır inşaatı süren Marmaray hattını 10 maddede inceledik

1. 1969 yılından beri hizmet veren Haydarpaşa-Gebze arasındaki banliyö tren hattı 19 Haziran 2013’te kapatılmıştı. Yapım süresine 24 ay verilen ve 2015 Haziran ayında açılması planlanan hat 4 yıl gecikmeyle açıldı. Sirkeci-Halkalı tren hattı ise 19 Mart 2013 tarihinde 6 aylığına kapatılmıştı ancak hat belirlenen tarihten 5 sene sonra açılmış oldu.

2. 6 yıldır süren inşaata rağmen teknik eksiklikleri bulunan Gebze-Halkalı Marmaray Hattı, yerel seçim öncesi Tayyip Erdoğan tarafından açıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan Marmaray’ı yerel seçim şovu için kullanan AKP, açılışı yerel seçim mitingi olarak yaptı. Kürsüde Cumhurbaşkanlığı forsu ile Tayyip Erdoğan’ın propaganda konuşması, fonda da yandaş inşaat şirketleri Cengiz, Kolin, Kalyon’un logoları vardı.

14 Şubat 2019 günü Marmaray’ın Halkalı İstasyonu’ndaki test sürüşünde istasyonun platform ve tren arasındaki mesafenin farklı olması nedeniyle gerçekleşen kaza

3. Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) Marmaray Hattı’nın yolcu taşımaya hazır olmadığını Teknik anlamda eksikliklerin olduğunu, test aşamasının tamamlanmadığını, tren kontrol sistemi ve teknik personelin yetersiz olduğunu açıklayan BTS, seçim öncesi şov amaçlı bir açılış yapıldığını söyledi.

4. Kumanda merkezi ekranlarında tren kayıpları yaşandığı ve kumanda merkezinin bunu göremediği belirtildi. Sinyallerin ve makasların tamamen değişmesinden dolayı acil bir durumda manuel olarak kullanılması gereken bu sisteme yeterli test sürüşü yapmamış makinistlerin müdahalede bulunamayacağı ve bu durumun kazalara neden olacağı söylendi. Yeni işe alınan makinistlerle birlikte tüm makinistlerin yol güzergâhında tecrübe kazanması gerektiği ve 1 Mart’ta başlayan test sürüşlerinin yeterli olmadığı vurgulandı.

5. Teknik personel sayısının yetersiz olduğu, toplamda 42 tren trafik kontrolörü istihdam edilmesi gerekirken bu sayının henüz tamamlanmamış olduğu; bazı noktalarda sinyal görüş mesafesinin çok kısa olduğu ve yönetmeliklerle belirlenmiş frenleme mesafesinin yetersiz olduğu belirtildi.

6. Marmaray’ın mevcut istasyonlarında halen entegrasyon çalışmalarının devam ettiğine dair duyurular yer alırken Marmaray’da çalışan görevli personel 24 Mart’ta planlanan açılışın erkene alındığını belirtti.

7. 13 Mart tarihinde seferlere başlayan Marmaray ilk günden arızalandı. Bazı istasyonlarda durmadan geçen Marmaray Kazlıçeşme İstasyonu’nda tamamen durdu.

8. Durak sayısına göre farklı ücret tarifeleri düzenleyen TCDD, 5.70 TL ücretle İstanbul’un en pahalı toplu ulaşımı oldu. Ücret iade makinelerinin çalışmadığı duraklarda yolcular paralarını alamayarak, 5.70 TL ücret ödemek zorunda kaldılar.

Fotoğraf: @cokbilenbaykus

9. Sefer süre aralıklarının Gebze-Halkalı arasında 15 dakika olacağı açıklandı. Hattın uzunluğu, durak sayısının çok olması nedeniyle 15 dakikada bir gerçekleşecek seferlerin yoğunluğu daha fazla arttıracağı bekleniyor.

10. Marmaray’ın banliyö trenlerine entegre olması ile birlikte bazı duraklar da devre dışı kaldı. Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattı’ndaki Menekşe, Yedikule, Kocamustafapaşa, Kumkapı, Cankurtaran İstasyonları; Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı’ndaki Haydarpaşa ve Kızıltoprak İstasyonları Marmaray istasyonları içinde yer almıyor.

politeknik.org.tr