Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren ile yol kontrolü yapan kılavuz tren, bugün (13 Aralık) sabah saatlerinde Ankara Yenimahalle’deki Marşandiz istasyonunda çarpıştı. İstasyondaki üst geçit vagonların üzerine çöktü. En az dokuz kişi hayatını kaybetti, 46 kişi yaralandı. Saatler ilerledikçe yaşamını kaybedenlerin sayısı da artıyor.
Tren yolu hatlarında trafik güvenliği için sinyalizasyon sistemi hayatidir. Kumanda merkezinde tüm hat boyu ekipmanlarının bilgileri toplanır ve bu bilgilere göre bir trenin bir ray bölgesine girmesine izin verilip verilmeyeceğine karar verilir. Bir makas veya ray bölgesine herhangi bir tren girdiğinde, o tren, ray bölgesini terk edene kadar bölge kilitlenir ve bölgede herhangi bir işlem yapılmasına izin verilmez.
Yol kontrolü yapan kılavuz trenle YHT’nin aynı ray üstünde çarpışması tren yolu trafik kontrol mekanizmasının olmadığını ya da hatalı işletildiğini ortaya koyuyor.
Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS), yaptığı açıklamada tren hattının siyasi şov için, hazır olmadan açıldığını ve sinyalizasyon sistemlerinin henüz çalışmadığı hatlar üzerinde haberleşmenin manuel yöntemlerle yapıldığını açıkladı.
Sorumlu Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD
2004’te Pamukova’da yeterli altyapı hazırlıkları yapılmadan devreye sokulan hızlandırılmış tren hattında 41 kişi, denetim ve altyapı bakım çalışmaları yapılmayan Çorlu’da 24 kişi yaşamını yitirmişti. Son olmayacağını bildiğimiz Ankara’da tren faciasında 9 vatandaş yaşamını yitirdi.
Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD’nin, yüksek hızla çalışan ve en küçük hatanın dahi katliamlara yol açabileceği hatta, sinyalizasyon sistemi yeterli olmadan yolcu taşımacılığı yapması bir kez daha katliama davetiye çıkardı.
Demiryolu ulaşım sisteminin bakım, onarım ve denetim görevi Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD’ye ait. Trafik kontrol sistemindeki eksikliğe rağmen hattın çalışmasına izin veren Ulaştırma Bakanlığı, TCDD Genel Müdürlüğü ve mevcut ulaşım politikalarının sahibi AKP iktidarı, katliamın sorumlusudur.
Politeknik