İhalede yandaşın, projede kıyımın ustası: Binali Yıldırım’ın anatomisi

AKP’nin yeni genel başkan adayı Binali Yıldırım oldu. Erdoğan’ın inşaat odaklı ekonomi düzeninin değişmez taşlarından biri olan Yıldırım, AKP iktidarında 11 yılı aşkın süre Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yaptı. Mega yıkım projeleri, havuz şirketlerine dağıtılan ihaleler ve internet sansürü Yıldırım hakkında ilk akla gelenler oldu.

AKP’nin İzmir Milletvekili Binali Yıldırım, partinin yeni genel başkan adayı olarak belirlendi. Erdoğan’ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde İstanbul Deniz Otobüsleri İşletmeleri (İDO) Genel Müdürlüğü yapan ve Erdoğan’ın değişilmez isimlerinden biri olan Yıldırım; AKP’nin 2002 yılında başladığı iktidarının her dönem önemli parçası oldu. 11 yılı aşkın süre Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yaparak Türkiye’de en uzun süre bu görevdeki kişi olan Yıldırım, Türkiye genelinde AKP’nin yandaş şirketlerine pay ettiği kamu ihaleli mega inşaat, altyapı, enerji projeriyle doğanın, kentin, yaşam alanlarının katledilmesinde görev yaptı.

Yıldırım’ın görev yaptığı süre boyunca kamu ihalelerinde inşaat şirketleriyle kurulan ilişkiyi haritalayan Mülksüzleştirme ağlarının hazırladığı Ulaştırma Bakanlığı’nın ilişki ağı haritası şöyle;

Binali Yıldırım’ın torpilli şirketleri şaşırtmadı: Cengiz, Kolin, Limak 
Bakanlığı mega yıkım projelerine imza atmakla geçen Binali Yıldırım; görev süresi boyunca 17-25 Aralık’ta ortalığa saçılan yolsuzluk belgelerinde yer alan AKP’nin yandaş/havuz şirketleri Cengiz, Kolin ve Limak’a çalıştı. Bu şirketler devletten en fazla proje alan şirketler oldu. Yıldırım’ın genel başkanlığı açıklanmadan önceki günlerde Kuzey Marmara Otoyolu’nun ihalesi de bu şirketlere verilmişti.

cangiz_1 kolin_1 limak

Hızlandırılmış tren faciasından Kuzey Ormanları’nın katline; Binali Yıldırım başrolde
Binali Yıldırım Bakanlık yaptığı dönemde kalkınma adı altında hayata geçirdiği projelerdeki katliamlarla da tarihe geçti. Ankara-İstanbul arasında altyapısı iyi hazırlanmadan şov uğruna planlanan hızlandırılmış tren kaza yapmış, 41 kişinin ölümüne neden olmuştu. Bizzat Yıldırım’ın takip ettiği ve bittikten sonra “Yanlış bir projeydi ama yapmak zorundaydık.” dediği Karadeniz Sahil Yolu da doğal kıyı çizgisini talan etti, sahille sahil gerisi arasında set oluşturması itibarıyla bölgede su taşkınlarının felaketlere dönüşmesine yol açtı. Yıldırım’ın son dönem Bakanlık’ı esnasında başlatılan ve İstanbul’un kuzey köylerini şantiye sahasına çeviren, su havzalarının, ormanlarının üzerine “mega proje” denilerek yerleştirilen 3. Havalimanı ve 3. Köprü projesi İstanbul’u geri dönüşü olmayacak ekolojik felakete sürüklüyor.

İnternette sansür ondan sorulur
Haziran İsyanı öncesinde interneti, sosyal medyayı kontrol altına almak üzere yasal düzenleme yapmaya gireşen AKP iktidarının Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı olan Binali Yıldırım; internet ve sosyal medya kullanımı için “Kimse, ‘ben yazarım bir şey, çekilirim kenara’ demesin. O tuşa elinizi attığınız zaman, kaybolmuyor, iz bırakıyor. Önünde sonunda o gelir sizi bulur” demişti. Defalarca engellenen Twitter, yasaklanan muhalif siteler ve son olarak sosyal medya ortamındaki paylaşımlardan üretilen “Erdoğan’a hakaret suçu” kapsamındaki davalar, tutuklamalar Yıldırım’ın Bakanlık yaptığı dönemde başlatıldı.

politeknik.org.tr