AKP döneminde sermayesine sermaye katan Cengiz Holding, büyümeye devam ediyor. Ülkenin dört bir yanında her yağma projesinin altından çıkan Cengiz, Cerattepe maden projesinin de sahibi. Sadakatinin karşılığını ihalelerle alan Cengiz’in büyüme öyküsü
Türkiye’nin dört bir yanında yağma projelerinin altından çıkan Cengiz Holding, 1980’lerin sonunda kuruldu. Mesut Yılmaz’ın Başbakan olduğu dönemde ihalesini aldığı Karadeniz Sahil Yolu Projesi’yle 1990’larda yolunu çizmeye başlayan Cengizlerin asıl sıçrayışı AKP’nin iktidar olmasıyla başladı. Faaliyetlerine 1980’de inşaat alanında başlayan, enerji, madencilik ve turizm sektörlerindeki yatırımları ile genişleyen ve büyüyen Cengiz Holding bugün 35 şirket barındıran büyük bir sermaye grubu haline geldi. İnşaat, turizm, madencilik, enerji, sigorta ve havacılık sektörlerinde faaliyet gösteren, AKP’nin gözde sermaye grubu Cengiz Holding’in yıllık cirosu bugün yaklaşık 4 milyar ABD doları civarında.
AKP’yle yükselen yıldız
AKP iktidarında sıçrayışa geçen Cengiz Holding, inşaattan enerjye AKP’nin ayarladığı birçok kamu ihalesini zorlanmadan aldı. Türkiye’deki birçok enerji dağıtım şirketinin özelleştirme ihalesini de alan Cengiz, ilk olarak 2004’te ETİ Bakır A.Ş.’yi aldı. 2005’te ETİ Alüminyum’u alan holding, elektrik dağıtım ihalelerine de damgasını vurdu. Bugüne kadar ortaklık olarak Boğaziçi Elektrik, Akdeniz Elektrik, Uludağ Elektrik, Edaş ve Çamlıbel Elektrik dağıtım bölgelerini kazandı. 3. Havalimanı projesini de kurduğu ortaklıkla alan Cengiz, son olarak Yeşil Yol Projesi’nde ve projeye bağlı Cerattepe’de yapılmak istenen maden arama tesisinde karşımıza çıktı.
Yağma ihalelerinde iktidarın gözbebeği olan Cengiz Holding’in yalnız ya da konsorsiyum olarak girdiği ihaleleri kaybettiği pek görülmedi. Holding, hiç zorlanmadan aldığı ihaleler nedeniyle sermaye çevrelerinde “ihale kralı” olarak adlandırılıyor. Cerattepe’deki maden faaliyeti için, Rize İdare Mahkemesi’nin iptal ettiği “ÇED olumlu” raporuna, küçük değişikliklerle yeniden geçerlilik kazandırabilen Cengiz, 3. Havalimanı ihalesini de ÇED raporu hazırlanmadan alabiliyor. Cengiz’in son vurgunu ise Yeşil Yol Projesi’nin yol ihalelerinin büyük bir kısmını almak oldu.
AKP’nin yağma üçlüsü: Cengiz-Kolin-Limak
Cengiz Holding, girdiği ihalelerin birçoğuna Kolin ve Limak ile beraber giriyor. Cengiz Holding’in öncülüğünde kurulan yağma üçlüsünün konsorsiyumu uzun yıllara dayanmasa da son 2 yılda birçok ihaleye birlikte girdiler ve kazandılar. 4 dağıtım bölgesini, Yusufeli Barajı işini birlikte aldılar. Pazarlama ve dağıtım şirketleri kurdular. Yine Türkiye’nin önemli projelerinden Ankara – Sivas Yüksek Hızlı Tren projesinin üç bölümünden ikisini birlikte aldılar. Bu projenin dört yüksek viyadük de dahil Ankara – Kayaş arasındaki toplam 50 viyadüğün ihalesine de 284 milyon lira teklifle birlikte katıldılar. Asıl büyük ortaklıkları 3. Havalimanı projesinde gerçekleşti. Üç ortağın birlikte üstlendikleri işlerin değeri 47 milyar doları buldu.
AKP’ye yakınlıklarıyla bilinen bu üç firmanın da sicili kirli. Bir taraf diğerini ihalesiz, karşı taraf da ötekini “komisyon”suz bırakmıyor. 17 Aralık yolsuzluk ve rüşvet operasyonunda servis edilen tapesiyle iktidarla olan ilişkisi, millete/halka duyduğu nefret ve düşmanlık (Bu milletin…) ayyuka çıkan Cengiz, BOTAŞ ihalelerine fesat karıştırılmasına dair yolsuzluk soruşturmalarında adı geçen Limak ve akaryakıt kaçakçılığı sebebiyle gözaltına alınan Celal Koloğlu’nun sahibi olduğu Kolin birlikte büyümeye devam ediyor.
AKP’den Cengiz’e vergi kıyağı
AKP ile Cengiz’in “dostluğu” sadece ihalelerde kendini göstermiyor. 2010 yılında aralarında Cengiz’in de bulunduğu 5 farklı grubun vergi borçları silindi. Toplamda 31 milyon 485 bin liralık vergi borcunun silindiği dönem Mehmet Cengiz’e ait 420 milyon liralık bir borç da silinmişti .
İkili arasındaki ilişki o kadar yaşamsal ki, doğa ve kent yağmasının simge sermaye grubu Cengiz’e bakınca AKP’yi, halk düşmanı AKP’ye bakınca Cengiz’i görmemek mümkün değil.
Kaynak: Sendika.Org