Kabataş Martı Projesi, Kabataş Fındıklı sahilini yok etti. Artık ne Boğaz görünüyor, ne de sahilde oturacak yer kaldı. Projenin mimarı Hakan Kıran’ın, projeye karşı çıkanlara, beton martı diyenlere dönük açtığı davalar görülmeye başlanırken sahil bu esnada adım adım betonlaşıyor. Kabataş’a deniz ulaşımı artık yok, dolayısıyla halkın ulaşım hakkı engelleniyor. Kent içi deniz ulaşımını sağlayan araçlar proje bitinceye kadar Kabataş’a yanaşmayacak.
Proje öncesi ve sonrasına daha yakından bakalım
Kabataş Martı Projesi, halkın tepkilerine, bilim insanlarının itirazlarına rağmen ‘transfer merkezi yapıyoruz’ denilerek propaganda edildi ve apar topar inşaatına başlandı. Denize çakılan kazıklarla ve deniz dolgusuyla ilerleyen proje sahili şimdiden yok etti. Karaköy Dolmabahçe hattında halkın sahil ile buluşabildiği tek nokta da inşaat panelleriyle kaplandı ve ardında beton dolgu yapılıyor. Kabataş İskelesi’nin tamamen kapatılmasıyla kent içi ulaşımını sağlayan deniz yolu seferleri yapılamıyor. Seferler Beşiktaş’a ve Sirkeci’ye kaydırılarak halkın ulaşım çilesi arttırıldı. Kabataş otobüs durakları da artık yok, halk yol üstünde otobüs bekliyor.
Martı projesi şantiyesi ve Kabataş-Mahmutbey metro projesinin şantiyesi ile birleşince, Kabataş tam anlamıyla şantiyeye dönüştü.
Projenin mimarı Hakan Kıran, kente, kıyı çizgisine zarar verecek projeye karşı çıkan aralarında Politeknik Yönetim Kurulu üyelerinin de bulunduğu birçok kişi hakkında ‘mesleki itibarını zedeleme’ suçlamasıyla suç duyurusunda bulundu. Davalar da görülmeye başlandı. Kıran, projeye beton diyenlere dava açsa da bugün Kabataş’taki manzara projeyi eleştirenlerin ifadelerinden çok daha vahim bir tablo orataya çıkarmış durumda. Kabataş kıyı çizgisi beton kazıklarla dolduruldu, Fındıklı’dan Boğaz görülemiyor artık. Dolmabahçe yönünden bakıldığında ise tarihi yarımada görülemiyor. Kıran’ın ‘itibarlı şaheseri’, sahile kondurulmuş devasa beton bir kütle olarak Kabataş’ı tarumar etmiş durumda.
Silüete vereceği zarar ise henüz ortaya çıkmadı, yükselecek ‘Martı’ şeklindeki yapı daha inşa edilmeye başlanmadı.
Sahili Dolmabahçe’den Fındıklı’ya kadar kaplayan ve beton set oluşturan Kabataş Martı Projesi nedeniyle bölgenin şuanki haline daha yakından bakalım:
Dolmabahçe’den tarihi yarımadaya bakarken artık beton kazıklar görülecek
Dolmabahçe Fındıklı arası şantiye labirentine dönüşmüş durumda
Kabataş İskelesi için kazıklar çakılıyor
Şantiyeden içeriye göz atıyoruz, Boğaz neredeyse görünmüyor
Durak yolun içinde: Halkın ulaşım güvenliği tehlikede
‘Silüeti yok ettik ama panolarımız var’
Kabataş sahili boylu boyunca panellerle çevrili
Mahmutbey-Kabataş metrosu şantiyesiyle devam eden sahil bandı
Fındıklı Parkı: Boğaz değil, Martı Projesi Fındıklı’ya uzanan beton kolları önümüzde
Martı projesini tanıtmak için Fındıklı parkına kondurulan konteyner galeri
Fındıklı Parkı’nın manzarası
Fındıklı’dan Boğaz’a bakınca artık Boğaziçi değil, beton kazıklar görünüyor
‘Beton martı projesi’
Kent suçu Martı Projesi’nin mimarı Hakan Kıran’dan Politeknik’e tazminat davası
İstanbul Kent Savunması’ndan Kabataş Projesi mimarına: ‘Betona beton, beton kafaya beton kafa deriz’
politeknik.org.tr