Kentleri şantiyeye çeviren inşaat projelerine iş makinalarının trafikte neden olduğu katliamlar ekleniyor. İstanbul’da beton mikserleri ve hafriyat kamyonları son bir yılda 24 can aldı. İnşaat projeleri daha çabuk bitirilsin diye hızlandırılan uygulama süreçleri, sefer sayısıyla prim sağlanan hafriyat kamyonları iş sağlığı ve güvenliğini, trafik güvenliğini yok sayıyor.
İstanbul’un tamamına yayılan inşaat projelerinin, kentin merkezinde emlak değeri yüksek diye alınan kentsel dönüşüm kararlarının, kentin doğal yaşam alanlarını yok eden mega inşaat projelerinin getirdiği hafriyat kamyonları ve beton mikserleri kent merkezinde ölüm saçmaya devam ediyor. Hürriyet Gazetesi’nden İdris Emen’in haberinde Kuzey Ormanları Savunması’nın hazırladığı rapora göre son bir yılda hafriyat kamyonları ile beton mikserlerinin İstanbul’da karıştığı kazalar sonucunda 24 kişi hayatını kaybetti. Kazaların yoğunlaştığı bölgeler ise, kentsel dönüşümle delik deşik edilen Ümraniye, Kadıköy, Maltepe, Kartal ve binlerce iş makinasının çalıştığı 3 Havalimanı inşaatı ulaşım aksı.
İnşaat kamyonların neden olduğu ölümlü kazanların haritası
Mikserler ve hafriyat kamyonları her saat, her yerdeler
Beton mikserleri ve hafriyat kamyonlarının sabah saat 06.00 ile 10.00 akşam saat 16.00 ile 22.00’da trafiğe çıkması yasak olmasına rağmen kentin merkezinde kanser gibi yayılan inşaatlara yerleşim alanları dışından beton sağlayan mikserler ve kent dışına hafriyat taşıyan kamyonlar ana trafik akslarını kullanarak sokak aralarına dağılıyor. İnşaat projelerine bulundukları bölgeyi kural tanımaksızın tarumar etme hakkı verilirken, halkın ulaşım güvenliği imalat sürecinin getirdiği tehlikelerin altında kalıyor.
Beton mikserlerinde ise, taşıma sırasında betonun 2-2,5 saat aralığında projeye iletilme sınırı olması mikserlerin kent içinde hız yapmasına davetiye çıkarıyor.
Her yer şantiye: İnşaat rantı ölüm saçıyor
İnşaat projeleri şantiyede olduğu gibi şantiyeye malzeme taşıyan araçlar açısından da hızlı ve güvensiz çalışmayı dayatıyor. Son dönemde katlanan ve ölümlü kazalara neden olan inşaat mikserleri, hafriyat kamyonları sefer sayısı odaklı prim sistemiyle çalıştırılıyor. Asgari ücretle istihdam edilen şoförler yaptıkları sefer sayısı veya çalışma saatlerine göre 1600 TL’ye kadar ek prim alıyorlar. Güvencesizliğe dayalı bu çalışma modeli mikserlerin standartlarının üstünde hız ve iş yoğunluğunu dayatıyor, trafik güvenliğini yok ediyor, halkın ulaşım güvenliğini ortadan kaldırıyor.
politeknik.org.tr