Kanada, Pakistan ve Yeni Zelanda’da Mühendisler Direnişte

Teknik elemanların bazı imalat ve hizmet sektörlerinde sayısal olarak artan bir çoğunlukta çalışmaları, dünyada mühendis grevlerinin de giderek sayısını arttırıyor. 2000 Mart’ında ABD’de Boeing uçak fabrikasında 15.000 teknik elemanın kazanımla biten 40 günlük grevi, mühendis grevlerini kamuoyuna taşımıştı. Geçtiğimiz hafta da üç ülkede, ulaşım ve haberleşme sektöründeki mühendisler eylemdeydi.

 

Kanada

Kanada’da ulusal demiryolu ulaşımını sağlayan Via Rail şirketinde çalışan 340 mühendis şirket ile anlaşma sağlanamayınca 24 Temmuz 2009 günü iş bıraktı. Kanada Demiryolu Taşıyıcılar Birliği’nden tren operatörlerinin iki buçuk yıldan beri şirket tarafından engellenen toplu sözleşme hakları için ve haftada iki gün tatil, teknolojik ekipmanların yenilenmesi talepleri ile başlattıkları grev iki gün sonunda ulusal hükümetin ara buluculuğu ve sözleşme garantisi verilmesinin ardından son buldu.

Grev süresince haftada 500’den fazla seferle 12,500 kilometreye yakın mesafede taşımacılık yapan Via Demiryolu şirketinin Kanada’daki tüm departmanlarında faaliyet dururken, şirket ve bağlantılı firmalarda çalışan yaklaşık 3000 çalışan geçici olarak tatile çıkarılmak zorunda kaldı.
Birlik başkanı Daniel J. Shewchuk yaptığı açıklamada grevin haftalar ya da aylar boyunca sürebileceğini ancak ülke içi ulaşımın doruğa ulaştığı bu günlerde halka daha fazla eziyet çektirmemek için en kısa yol olan ve toplu iş sözleşmesinin yapılmasını sağlayacak arabuluculuğu kabul ettiklerini belirtti.

 

Yeni Zelanda

Yeni Zelanda’da Telecom tarafından taşeron olarak çalıştırlan haberleşme mühendisleri ülke çapında iş bırakma eylemi yaptı. 24 Temmuz 2009 tarihinde Auckland, Hamilton, Wellington, Blenheim Nelson and Christchurch kentlerinde grev yapan mühendisler güvenceli çalışma hakları için mücadele ediyorlar.
Telecom tarafından bağlı bulundukları aracı şirket değiştirilmek istenen mühendisler bununla birlikte uğrayacakları hak kaybına dikkat çekerek iki aracı şirketin koşullarını da kabul etmediklerini belirtiyor ve iş güvencesi talep ediyorlar. Yapılmak istenen değişiklikle mühendisler çalışma alanlarındaki araç-gereçleri kendileri temin etmek zorunda kalacaklar. 500’den fazla mühendisin kazançlarında ciddi bir azalmaya yol açacak olan bu düzenleme iletişim hizmetlerinde de kalitesizleşmeyi de beraberinde getirecek.     

 

Pakistan

Pakistan Uluslararası Havayolu Şirketi PIA’da düşük ücretler ve plansız-sağlıksız çalışma koşulları sebebiyle mühendisler tarafından 27 Temmuz 2009 günü eylemlilik başlatıldı. Uçak Mühendisleri Birliği (SAPA)’nin başlattığı “güven ve kalite kampanyası” doğrultusunda mühendisler iş yavaşlatma eylemine giderek daha yüksek ücret talep ediyorlar. Birlik başkanı Shaukat Jamshaid, grevde olmadıklarını ancak iyi bir yaşam için gerekli ücret arttırımı yapılıncaya kadar kampanyalarına devam edeceklerini belirtti.  
Mühendislerin eylemlilikleri nedeniyle birçok sefer zamanında gerçekleşemezken, onlarca sefer de havayolu şirketi tarafından iptal edilmek zorunda kalındı. Yönetim sorumlusunun görüşme talebini birlik reddedince PIA Başkanı Ahmad Mukhtar görüşmeye kendisinin gideceğini kaydetti.

 

politeknik.org.tr