Mimar ve plancılardan Ankara Ulaşım Planı’na: “yamalı plan”

Ankara’nın ulaşım sorununu çözmek amacıyla yapılacak ana ulaşım planı uzman gözüyle değerlendirildi.  Mimarlar, şehir plancılar ve ulaşım uzmanları tarafından yapılan basın toplantısıyla Gazi Üniversitesi’nin hazırladığı, ulaşım ana planına “yamalı plan” yakıştırması yapıldı.

Mimarlar, şehir plancılar ve ulaşım uzmanları tarafından yapılan basın toplantısıyla Ana ulaşım planı() değerlendirildi.  Toplantıya Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan, Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Emre Sevim ve ulaşım Uzmanı Erhan Öncü katıldı.  Ankara’nın ulaşım sorununu çözmesi beklenen ulaşım ana planı için uzmanlar umut görmediğini belirtti. Gazi Üniversitesi’nin hazırladığı, ulaşım ana planına “yamalı plan” yakıştırması yapıldı. Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan, “Atatürk Orman Çiftliği’nde ve tüm kentte yapılan hukuksuz yollar, plansız planlar plana işlenecek” dedi ve ekledi:

Ulaşım ana planının bir rant planı olabileceğinin işaretlerini okuyabiliyoruz.  Atatürk Orman Çiftliği’nden geçen yollar ulaşım ana planına işlenecek mi? Bilim insanları etik değerlerle direnebilecekler mi? Bu konuda umutlu değiliz.  Ulaşım ana planının en büyük sorunu daha önce projesiz plansız yapılmış olan yatırımların, plana işlenecek olması. Katlı kavşaklar Esenboğa raylı sistemi, teleferik hatları, ODTÜ yolu, yeni yollar planda olmamasına rağmen yapılmıştır. Mithatpaşa Kavşağı, Akay Kavşağı ise yargıdan dönmüştür. Hukuken kazandığımız davalarla geçersiz kılınan kavşaklar plana işlenecek. Yeni yapılacak ulaşım planı ile birlikte mahkemelerin iptal ettiği bu yollar yasal hale getirilecek.  Büyükşehir Belediyesi’nin beceriksizliğini silecek olan plan tam bir “eraser” görevi görüyor. Bu açıdan kaygı verici.

“Yanlış süreçten doğru plan çıkmaz”
İhale süreçlerinin devam ettiğini hatırlatan Candan, “Plan bir taraftan çalışılırken, firmalara teleferik projeleri çizdiriliyor, ihaleler veriliyor. Büyükşehir Belediyesi’nin kafasında ulaşım ana planında daha büyük bir plan var. Kafalarının arkasındaki planı da açığa çıkartmak da meslek odalarının görevidir. Teknik bilgi vermek amacıyla, teknik olarak yapılması gerekenleri aktaracağız. Ama süreci takip ediyoruz, arazilerin nasıl el değiştirdiğini takip ediyoruz, on beş yıllık ara süreçte plan açıklandığında arazilerin noktasal olarak nereye düştüğünü hep birlikte göreceğiz.  Yanlış giden bir süreçten doğru bir plan ortaya çıkabilir mi? Plan ölü doğmuş bir plandır. Sivil Toplum Örgütleri ile meslek örgütleri ile yapılan toplantılar, toplantı yapmak amacıyla yapılıyor, ana ulaşım planı hakkında somut bir bilgimiz yok, katılımcı süreç komedi bir süreç, uzmanlarımızı görevlendirdik katılım amacıyla gönderdik, buna rağmen web ortamından süreci takip ediyoruz” ifadelerini kullandı. Candan, teknik boyutu çok önemsediklerini bununla birlikte,  toplumsal boyutta halkın bilgilendirilmesi önemli olduğunu kaydederek Mahallelerde bilgilendirme çalışmaları yapacaklarını söyledi.

Olmayan plandan, ana ulaşım planına
Ulaşım ana planının ulaşım uzmanı olan Erhan Öncü ise planın olmayan bir kent nazım planına göre planlandığının altını çizdi.  Öncü,  “Ankara’da Yürürlükte olan 1/25.000 ölçekli Ankara Nazım İmar Planı’nın hedef yılı 2023′tür. Ulaşım ana planı 2038 yılı için açıklanıyor. Ankara’da fiziksel planı olmayan bir yıl için 2038 için ana ulaşım planı yapılamaz en fazla 2023 yılı için plan yapılabilir. Bu nazım imar planı için hazırlanan ulaşım ana planı da 2023 yılı hedefli bir plan olmalıdır. Belirsiz bir kent geleceği için plan yapmak anlamına geliyor, belirsiz bir kent için ana ulaşım planı yapmak doğru da yasal da değil” dedi.

Planın “yamalı” olduğuna dikkat çeken Öncü şöyle devam etti:

Ankara kent ölçeğinde Nazım İmar planı 2007 yılında onaylandı , ama plan üzerinde 8 bin tadilat yapıldı. Binlerce kez yamanmış bir plan üzerine yeni bir ulaşım ana planı yapmak doğru değildir. Ulaşım ana planı yapmadan önce kentin nazım imar planı güncel hale, tutarlı hale gelmeli. Siteler, yoğunluklar, rezidanslar, şehrin dışına yapılmış toplu konut alanları bütün bunlar orijinal planda yok. Orijinal planda olmayan veriler kabul edilip şu anda buna göre ana ulaşım planı yapılıyor ve planın on beş yıl ilerisinde giden bir ulaşım ana planı yapılıyor.

Planda il sınırları sıkıntılı
Öncü diğer bir sorunun Bütünşehir Yasası’ndan kaynaklandığını söyleyerek, “ 6360 sayılı yeni Büyükşehir Yasası, 2007 yılında yapılan Nazım İmar Planı şehrin eski büyükşehir sınırlarını dikkate alan bir plan. Oysa Ankara üç kat büyüdü ve il sınırları artık Büyükşehir Belediye sınırlarında. Artık geçerliliği olmayan eski büyükşehir sınırları içinde Nazım İmar Planına bağlı kalarak ana ulaşım planı yapılması doğru değil. Nazım İmar planının önce yeni yasal il sınırlarına göre yeniden planlanması ona uygun ulaşım ana planı yapılması gerekli. Ankara ulaşım ana planı bir rant olarak ortaya çıkacak diye düşünmekteyiz. Ankara’da sadece bugün yaşayanları değil geleceği, nesilleri ilgilendiriyor. Nerelerin yayalaştırılacağını plan söyleyecek mi göreceğiz, henüz somut bir şey yok.  Çünkü Melih Gökçek döneminde bir metrekarelik alan bile yayalaştırılmadı” ifadelerini kullandı.

Plan meşruiyeti Gazi Üniversitesi’nden onanıyor
Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Emre Sevim kentte ulaşım sorununu çözecek bir ana ulaşım planı yapılması gerektiğinin altını çizdi. Sevim şöyle konuştu:

2038 yeni bir ulaşım planı, 2023 planına göre boş yer olan hükümsüz olan bir alan için 2038 yılı için nasıl bir hüküm getirilecek bu araziler kimin arazileri gibi kaygılarımız var. 2038’e kadar bir ulaşım ana planı yapılıyor, Evren’de Kızılcahamam’da, Şereflikoçhisar’da yaşayan vatandaşların durumu ne olacağına dair ulaşım ana planı hiçbir şey söylemiyor ve çok uzun soluklu bir plan. Ulaşım ana planı sürecinde, Ankara bulvarı yapıldı. Anadolu Bulvarı, Konya yolu genişletildi Ankara ulaşımına etki eden bir çok önemli karar verildi. Büyükşehir Belediyesi kendi işlerini meşrulaştırmak için Gazi Üniversitesi’ne plan yaptırıyor konumuna düşüyor. Gazi Üniversitesi’nde elli kişi bir bilim heyeti plan gerçekleştiriyor. Büyükşehir bu planın bitmesini beklemeden önemli ulaşım kararları veriyor. Gazi Üniversitesi’ne hakaret eden bir mevzudur, ana ulaşım planı. Amacımız Ankara halkını düzgün bir ulaşıma ulaşmasıdır.

Yapılan toplantıda oda yöneticileri ayrıca, Gazi Üniversitesi’ne ulaşım ana planının verilmesi durumunu,  ihale kanununun dışına çıkılmış, iş bitirme gibi deneyimler dikkate alınmadığından kuşkuyla karşıladıklarını ifade etti.

Ankara Ulaşım Ana Planı ile ilgili makaleler;

Gökçek’in gizli planı: “Ankara ulaşım ana planı 2038″ – Tahir Çalgüner (Arkitera.com)

Ankara’nın Değil Gökçek’in Ulaşım Planı

http://www.sendika.org/2014/04/ankara-ulasim-ana-planinin-mesleki-ve-bilimsel-gecerliligi-yoktur/

Kaynak: Sendika.Org