Çorlu Tren Katliamı Davası’nda 9’uncu duruşma 25 Ocak’ta Çorlu Halk Eğitim Binası’nda görülecek. Katliamın üzerinden 3 yıldan fazla zaman geçti, sorumlular yargılanmıyor, hakikat gizleniyor, yakınlarını kaybedenler adalet peşinde.
Uzunköprü-Halkalı seferini yapan yolcu treni, 8 Temmuz 2018’de Tekirdağ’ın Muratlı ile Çorlu ilçeleri arasındaki Sarılar Mahallesi mevkiinde ray altında meydana gelen göçük nedeniyle raydan çıktı. Kaza sonucunda 360 yolculu trenin beş vagonu devrildi. 25 kişi yaşamını yitirdi, 76 kişi yaralandı. Katliamın ardından başlatılan soruşturma sürecinde katliamın üst sorumluları davaya konu edilmedi. Yanlı bilirkişi raporlarıyla, savcılığın görevini yapmamasıyla, TCDD’nin, Ulaştırma Bakanlığı’nın sessizliğiyle geçen yaklaşık 3,5 yıla daha yakından bakalım.
TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı’na takipsizlikle başlayan soruşturma
Tren katliamının ardından başlatılan soruşturmada Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Ahmet Arslan, TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın ve kurum yöneticileri hakkında kovuşturmaya yer yoktur diyerek takipsizlik kararı verdi. Adalet sürecinin hemen başında siyasi sorumlular koruma altına alınmış oldu.
Demiryolu ulaşım ağına bakan TCDD, denetim ve bakım hizmetleri görevini yerine getirmediği gibi Çorlu ile ilgili soruşturmada “Şirketin ya da çalışanlarının kusur ve ihmali bulunmamaktadır. Kaza sebebiyle şirketin sorumlu tutulabilmesi hukuken ve fiilen imkânsızdır” savunmasını yaptı.
Savcılık, katliamla ilgili olarak sadece Demiryolu Bakım Müdürü Turgut Kurt, Yol Bakım ve Onarım Şefi Özkan Polat, Hat Bakım ve Onarım Memuru Celaleddin Çabuk ve Mayıs ayındaki yıllık umumi muayene raporunda imzası bulunan Köprüler Şefi Çetin Yıldırım hakkında iddianame hazırlanmasına karar verdi.
Kamuya ait bir ulaşım sisteminde; altyapı-üstyapı imalatlarda, işletme ve bakım işlerinde teknik gerekliliklerin yerine getirilmesinde sorumlu kurum TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı’dır. Projelerin yasa ve yönetmeliklere uygunluğunu, denetimini yapmak bu kurumlara aittir. Bu sorumluluklar, dolayısıyla halkın ulaşım güvenliğini sağlama zorunluluğu TCDD ve Bakanlığa ait olmasına rağmen savcılık TCDD ve Bakanlık yetkililerini soruşturmaya dahil etmedi ve adalet talebi soruşturmanın başında yok sayıldı.
Kazanın olduğu bölgeye bakan birimde görev alan ve Çorlu Tren Katliamı’nda sorumlulardan biri olmasına rağmen soruşturulması engellenen TCDD 1. Bölge Müdürü vekili Mümin Karasu, 2020 yılında TCDD Genel Müdürü Danışmanlığı’na atandı. Sorumlular terfi ettirildi.
Yanlı bilirkişi raporu ile başlayan ve acılarla geçen yıllar
Çorlu Tren Katliamı soruşturması kapsamında 2018 yılında atanan bilirkişi heyeti teknik olarak katliamın nedenleri sıralasa da TCDD’nin ve Ulaştırma Bakanlığı’nın katliamdan sorumlu olmadığını belirterek sorumluları aklamaya çalıştı. Hakikati saklayan bilirkişi heyetinde yer alan Prof. Dr. Sıddık Binboğa Yarman’ın TCDD ile ticari ilişkilerinin olduğu ortaya çıktı. Heyette bulunan Prof. Dr. Sıddık Binboğa Yarman’ın kazanın gerçekleştiği tren hattının sinyalizasyon sistemi ihalesini alan Savronik şirketinin yönetim kurulu üyesi olduğunu açığa çıktı. Diğer bir bilirkişi Prof. Dr. Mustafa Karaşahin’in de aynı hatta TCDD’ye danışmanlık yaptığı belirlendi.
Bilirkişiler Yarman ve Karaşahin aynı zamanda Pamukova tren faciasını aklayan heyette bulunuyordu. Soruşturmada katliamın üst sorumlularını gizleyen bilirkişiler 2 yıl boyunca hakikatin ortaya çıkmasını geciktirmiş oldu.
Politeknik’ten, bilirkişilerin meslekten men edilmesi için başvuru
Davada hakikati ortaya çıkarmak için katliamın yaşandığı günden davanın geldiği son noktaya kadar çabalayan Politeknik, mesleki sorumluluklarını yerine getirmeyerek TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı yetkililerini aklayan bilirkişi mühendisleri için Makina Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası’nda disiplin soruşturması talebinde bulundu. Politeknik, Elektrik Mühendisleri Odası’na yapılan soruşturma talebini de takip etti.
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) üyeleri Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, Ar.Gör. Engin Bıçakçı, Hakan Bozbulut ve Makina Mühendisleri Odası (MMO) üyesi Bedri Duman hakkında 2019 yılında yapılan disiplin soruşturmalarında sadece Makina Mühendisleri Odası (MMO) üyesi Bedri Duman hakkında 1 aylık süreyle meslekten men cezası verildi. İnşaat Mühendisleri Odası, bilirkişilerin gerçekleri sakladığını belirtse de, sorumluları aklayan üyelerine ceza vermekten kaçındı.
Elektrik Mühendisleri Odası ise bilirkişi Bekir Sıddık Binboğa Yarman hakkında uyarı cezası verdi.
Çorlu’da yakınlarını kaybedenler, katillerin peşini bırakmadı
Yanlı bilirkişi raporu, savcılığın üst sorumluları soruşmanın dışında bırakması, hakikati ve adaleti yok sayan soruşturma sürecine karşı Çorlu tren kazasında yakınlarını kaybeden aileler 2019 yılında Çorlu Adliyesi önünde “adalet nöbeti” başlattı. Çorlu’da ve çevre ilçelerdeki adliyelerde haftalarca nöbet tutan aileler sorumluların yargılanmasını talep etti. Ailelerin ısrarlı mücadelesi sonrasında katliamdan yaklaşık 1 yıl sonra 3 Temmuz 2019’da Çorlu Tren Katliamı soruşturması dava süreci başladı.
Çorlu aileleri bilirkişiler hakkında da İstanbul Anadolu Adliyesi savcılığına suç duyurusunda bulundu.
Davaların görüleceği gün erken saatlerde Çorlu Santral Durağı’nda buluşarak mahkeme salonuna yürüyen Çorlu aileleri, kamu görevlerini yerine getirmeyen Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD yetkililerinin davaya dahil edilmesi talebini ellerinden hiç indirmedi. Sosyal medya üzerinden her gün kaybettikleri yakınlarını paylaşan, TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı’na katliamdaki sorumluluklarını hatırlatan Çorlu aileleri ısrarla adalet mücadelesini ülkenin gündemi yaptı.
Yeni bilirkişi raporu: Katliamın sorumlusu TCDD
Soruşturma sürecinde alınan yanlı bilirkişi raporuna yapılan itirazlar sonucu 2020 yılında yeni bilirkişi raporu alındı. Yeni bilirkişi heyeti, trenin raydan çıktığı gün havadaki yağışın öngörülebilir nitelikte olduğunu, TCDD’nin sorumluluğundaki menfezin kapasitesinin yetersiz olduğunu ve gerekli sayıda yol ve geçit kontrol memuru çalıştırılmadığını ve katliama neden olunduğunu belirtti. Bilirkişiler “TCDD Genel Müdürlüğü, Ar-Ge Birimi, Merkez ve 1’inci Bölge Demiryolu Emniyet ve Risk Yönetimi Müdürlükleri”nin katliamda üst sorumlu olduğunu açıkladı.
Sorumluların yargılanmasını engelleyen savcılık
Temmuz 2019’dan bu yana acılarla, gecikmelerle, baskıyla devam eden ve son duruşması 7 Eylül 2021’de görülen davada, yakınlarını kaybeden ailelerin avukatları, yeni bilirkişi raporunda TCDD yöneticilerinin katliamdaki sorumluluklarının açıkça belirtilmesine rağmen Çorlu Tren Katliamı soruşturmasına TCDD ve Bakanlık yetkililerini dahil etmemekte ısrar eden Çorlu Cumhuriyet Savcısı Galip Yılmaz Özkurşun hakkında suç duyurusunda bulunulmasını talep etti. Mahkeme talebi kabul etti. Bu karar katliamdan bugüne geçen 3,5 yıllık zamanda; Çorlu’da hakikatin gizlendiğinin, sorumluların korunduğunun, adaletin yok sayıldığının kanıtı durumunda.
Çorlu Cumhuriyet Savcısı Galip Yılmaz Özkurşun hakkında suç duyurusunda bulunulması kararının ardından Çorlu aileleri adliye önünde açıklama yaptı. “25 kişinin katillerini mahkemede karşımızda görmek istiyoruz” diyen Çorlu aileleri, savcının görevini yapmadığı gibi gazetecilere, avukatlara, yakınlarını kaybedenlere soruşturma açmakla meşgul olduğunu belirtti.
Savcı Galip Yılmaz Özkurşun, Çorlu Tren Katliamı paylaşımları ile ilgili gazeteci Mustafa Hoş hakkında “Yargı otoritesini bilinçli bir şekilde hedef almak” suçlamasıyla dava açmıştı.
Katliamda hayatını kaybeden Oğuz Arda Sel’in annesi Mısra Öz hakkında da sosyal medyada ‘kamu görevlilerine hakaret ettiği’ suçlamasıyla dava açılmıştı.
Duruşma 25 Ocak’ta Çorlu Halk Eğitim Binası’nda görülecek
#ÇorluİçinAdalet talebiyle mücadele eden aileler, avukatlar, mühendisler 25 Ocak’ta Çorlu Halk Eğitim Merkezi’nde 9’uncu duruşmada olacak.
politeknik.org.tr