Toplu taşıma araçlarında son dönemde sıklaşan trafik kazaları/yangınları; toplu taşıma sistemindeki özelleştirme, taşeronlaştırma, esnek-yoğun çalıştırma politikalarının ve bu işleyişte yok sayılan kamu denetiminin sonuçları olarak yaşandı. Yasal denetim ve mevzuat eksikliklerinin yanı sıra AKP’nin kamusal denetim hizmetlerini piyasalaştırması, halkın ulaşım güvenliğini yok saydı.
Yaratılan bu kuralsızlığın sonuçlarından biri de şehiriçi ve şehirler arası toplu taşıma araçlarında “gizlice” kullanılan “10 numara yağ” oldu. Makina Mühendisleri Odası (MMO) ve Kimya Mühendisleri Odası (KMO), onlarca insanın hayatını kaybetmesine yol açan unsurlardan biri olan bu maddeyle ilgili açıklama yaptı.
Bilimden uzak çözümler felaketlere neden oluyor
Yaşanan kaza ve yangınlar konusunda yetkililere defalarca uyarılarda ve önerilerde bulunduğunu belirten KMO, bilimden uzak piyasacı çözümlerin birçok insanın hayatına mal olduğunu söyledi. KMO, “taşımacılık ve tarım alanında 10 numara yağ olarak isimlendirilen ve hiçbir standarda uymayan, merdiven altı denilen yerlerde üretilen ve kullanıldığında çok tehlikeli sonuçlara yol açan bu maddeyi kullanmaktadır” ifadelerine yer verdi.
Yakıtı incelten maddeler patlamaya neden oluyor, denetim yapan yok
MMO, M2 ve M3 sınıfı araçlarda 10 numara yağ kullanımının; motordaki sıcaklığı yükselttiğini ve motor soğutma sisteminin sıcaklığı düşüremediğini, yakıtı inceltmek için kullanılan solvent veya tiner benzeri parlayıcı maddeler patlamaya neden olduğu açıkladı. MMO, “İşletme veya araç sahipleri yönetmeliğin hükümlerini yerine getirmemekte, yönetmeliğin söz konusu araçlarda uygulanıp uygulanmadığı, 10 numara yağ kullanılıp kullanılmadığı gibi trafik güvenliğini tehlikeye atan hususların takibi ve denetimi hiçbir kurum ve kuruluş tarafından yapılmamaktadır.” dedi.
politeknik.org.tr