Dünyanın en güvenli ulaşım sistemlerinden biri demiryolu ulaşımı olmasına rağmen, AKP iktidarının, teknik şartnameleri, bilimsel verileri hiçe sayarak, denetim, yaptırım ve bakım sorumluluğunu hiçe saydığı demiryolu hatlarında tren faciaları yaşanıyor. Altyapı eksiklikleri giderilmeden, siyasi şov için yetersiz, eksik açılan ve kendi inşaat patronlarına rant sağlayan projelerde yaşamlar yitiyor. Onlarca kişinin hayatını kaybettiği, yüzlerce kişinin yaralandığı bu kazaların sorumluları ise Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD. Ancak yaşanan kazalar sonrası hiçbir kurum yetkilisi hakkında soruşturma açılmadı, siyasi sorumlular yargılanmadı.
Yolcu kapasitesinin arttırılarak belirli hatların daha fazla kar sağlaması amaçlı gerekli altyapı çalışmaları tamamlanmadan açılan Yüksek Hızlı Trenler birçok kişinin ölümüne ve yaralanmasına yol açtı. 2004 yılında Ankara-İstanbul arasında “hızlandırılmış tren” Sakarya’nın Pamukova ilçesinde raylardan çıktı. Kazanın nedeni zemin etüdü çalışmaları yapılmadan ve yeni işletme hızı için teknik gereklilikler yerine getirilmeden trenin faaliyete geçirilmesiydi. AKP’nin ilk iktidar döneminin siyasi şovu olarak açılışını Tayyip Erdoğan’ın yaptığı tren hattında bu kazadan dolayı 41 kişi yaşamını yitirdi, 81 kişi yaralandı. TCDD’nin 8’de 4 kusurlu bulunduğu bilirkişi raporlarına rağmen dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın soruşturma açılmasının reddetmesi nedeniyle TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman hakkında dava açılmadı.
2018 yılı Temmuz ayında Uzunköprü’den İstanbul/Halkalı’ya giden yolcu treni, Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde ray altındaki toprak menfezin kayması sonucu raylardan çıkarak devrildi. 25 kişi hayatını kaybetti, 318 kişi yaralandı. TCDD’nin hat üzerinde yapması gereken kontrolleri yapmaması, hat bakım, onarım ve yenileme çalışmaları esnasında teknik gerekliliklerin yerine getirilmemesi katliama davetiye çıkardı. Ayrıca TCDD’nin dönüşüm çalışmalarını tamamlamadığı ifade edildi. Gözaltına alınan TCDD görevlileri adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı.
En son tren kazası ise 2018 Aralık ayında Ankara-Konya Yüksek Hızlı Tren Hattı’nda gerçekleşti. Ankara’dan Konya’ya giden yüksek hızlı trenle (YHT) aynı güzergahta yol kontrolü yapan bir kılavuz tren çarpıştı. Kaza sonucu 10 kişi hayatını kaybederken, 90’dan fazla kişi de yaralandı. Yüksek hızla çalışan ve en küçük hatanın dahi katliamlara yol açabileceği hatta, demiryolu trafik güvenliği için hayati olan sinyalizasyon sistemi yeterli olmadan yolcu taşımacılığı yapması kazaya neden oldu. Kar ve rant uğruna yeterli çalışmalar yapılmadan açılan hat kazadan sonra tekrar açıldı.
Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) yaptığı açıklamada “Tren işletmeciliği, güvenlik unsuru yüksek bir işletmeciliktir ve bir sistemdir. Gerekli, yeterli ve yetişmiş personel sayısı, düzenli yol bakım ve onarımı, çeken, çekilen araçların düzenli bakımı, onarımı ve teknolojik yatırım bu işletme sisteminin temel unsurlarıdır. Eğer bunlardan biri eksilirse ya da yerine getirilmezse, kazaya davetiye çıkarılmış demektir.” dedi.
AKP iktidarı boyunca yaşanan diğer tren kazaları:
2002 – Ankara/Temelli: Yolcu treni raydan çıktı, 1 kişi yaşamını yitirdi, 8 kişi yaralandı.
2004 – İzmit/Tavşancıl: Tavşancıl’da iki yolcu treni çarpıştı. Kazada 8 kişi yaşamını yitirdi, 88 kişi yaralandı.
2008 – Kütahya/Çöğürler: İstanbul-Denizli seferini yapan Pamukkale Ekspresi, Çöğürler-Değirmenözü (Kütahya) istasyonları arasında seyrederken raydan çıktı. 9 kişi yaşamını yitirdi, 37 kişi yaralandı.
2008 – Ankara/Sincan: Ankara Sincan Tren İstasyonu’nda yolcu indiren Anadolu Ekspresi’ne banliyö treni arkadan çarptı: 13 yaralı.
2008 – Sivas/Şarkışla: Yük ve yolcu trenlerinin kafa kafaya çarpışması sonucu 5 kişi yaralandı.
2009 – Bilecik: Eskişehir-İstanbul seferini yapan Cumhuriyet Ekspresi’nin Bilecik’te iş makinesine çarpması sonucu meydana gelen kazada bazı vagonlar raydan çıktı. Kaza sonucunda 5 kişi yaşamını yitirdi, 21 kişi yaralandı.
2010 – Bilecik/Vezirhan: Eskişehir Ekspresi’nin, Haydarpaşa- Eskişehir arasında karşılıklı sefer yapan trenleri Bilecik yakınlarında hızlı tren hattı çalışması yapılan kesimde çarpıştı. 1 makinist yaşamını yitirdi, 2 personel ve 10 yolcu yaralandı.
2015 – Sivas/Kangal: Sivas’ın Kangal ilçesi yakınlarında iki yük treninin çarpışması sonucu yaşanan kazada bir makinist yaşamını yitirdi, bir makinist yaralandı.
2017 – Ankara-Kırıkkale: Ankara-Kırıkkale hattında ilaçlama yapan trenin vagonu devrildi. Vagonun altında kalan işçilerden biri yaşamını yitirdi, 3 işçi yaralandı.
2017 – Elazığ/Baskil: Elazığ’ın Baskil ilçesinde 930 ton demir cevheri taşıyan yük treninin raydan çıkması sonucu makinist Mehmet Kirkin ve yardımcı makinist Sergen Ayverdi olay yerinde hayatını kaybetti.
politeknik.org.tr