İstanbul’un ekolojik yıkım haritası açıklandı
Spread the love

İstanbul’un ekolojik yıkım haritası Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi’nde gerçekleştirilen basın toplantısıyla açıklandı. Açıklamada, İstanbul’un kuzeyine doğru ilerleyen yapılaşma tehdidinin mega projelerle birlikte geri dönüşü olmayan yıkımlara dönüşeceği vurgulandı: “İstanbul’un ekolojisi ve geleceği için ‘Köprü’den önceki son çıkış mega projelerin durdurulmasıdır”

Ekolojik Yıkımla Mücadele Haftası kapsamında, Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi yürütücülüğünde TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu Kent Komisyonu ve Kuzey Ormanları Savunması’nın ortaklaşa düzenlediği basın toplantısıyla İstanbul’un ekolojisini tehdit eden projelerin ve yarattıkları yıkımın haritası açıklandı. Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi üyesi Kübra Ayçiçek, Harita Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi YK üyesi Selin Bostan ve Kuzey Ormanları Savunması’ndan Mehmet Baki Deniz’in katıldığı basın toplantısında İstanbul’un yıllara göre kaybettiği su havzaları, orman alanları ve diğer doğal yaşam alanlarının bulunduğu ilçeler ve oranları kamuoyuna duyuruldu.

Odağına rantı alan kentleşme politikaları çerçevesinde üretilen ulaşım projelerinin aynı zamanda emlak projelerini dönüştüğü belirten meslek odaları ve yaşam savunucuları İstanbul’un geleceği için “Mega projeler”in bir anca durdurulması gerektiğini belirtti.

İstanbul Ekolojik Yıkım Haritası’ndan bazı notlar şöyle;

Ormanlar yok oluyor
İstanbul’un 1971 yılında sahip olduğu 264,8 bin hektarlık orman alanı 2012 yılında 240,3 bin hektara geriledi. Bu alan son iki yılda artan inşaat projeleriyle daha hızlı azalırken sadece 3. Köprü ve bağlantı yolları nedeniyle Avrupa Yakası’nda 1416 hektar, Anadolu Yakası’nda 1126 hektar olmak üzere toplam 2542 hektar orman yok olacak. 3. Havalimanı projesi nedeniyle 6.173 hektar orman yok olacak. Bu verilere projeler sonrası meydana gelecek imar patlaması ve yancı projeler dahil değil.

harita_1harita_4

Ulaşım sorunu köprü veya köprülerle çözülmez
3. Köprü projesi İstanbul’un su havzaları ve orman alanlarını katletmek anlamına gelmektedir. Yapım aşaması dışında karayolunun getirdiği karbon gazı artışı bölgede bulunan ekosistemi, tarım alanlarını strese sokacak, kirletecek. Kuzeydeki 3. Köprü’nün İstanbul’un ulaşım sorununu çözme şansı olmayacak. Çünkü köprü veya köprülerin kent içi trafiğine olan temel etkileri özel araç sahipliliğini arttırmaktadır ve Boğaz geçişlerinde toplu ulaşımın önemini azaltmaktadır. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün yapılmasıyla birlikte 1987’de %19,3 olan özel taşıt kullanma oranı 2006’da %26,34’e ulaşmış, toplu taşıma oranı %35,2’ten 2006’da %24,12’ye düşmüştür. Dolayısıyla ulaşım problemi sadece mega yollar yapılarak çözülemez.

harita_8

İstanbul susuz kalacak
İstanbul’un su havzaları ve dere yataklarındaki fiziksel yapılanmaları düzenleyici maddeler içeren İSKİ İçme Suyu Havzaları Yönetmeliği’ndeki “dere ve su havzalarındaki mutlak koruma alanlarında (0 ila 300 metre) idare tarafından yapılacak veya yaptırılacak arıtma tesisleri hariç hangi maksatla olursa olsun hiçbir şekilde yapı yapılamaz” şartı görmezden geliniyor ve havzalar inşaat rantına kurban ediliyor. Su havza alanları çevresindeki başta 3. Havalimanı, 3. Köprü ve Kanal İstanbul projeleri olmak üzere beton eksenli kentleşme ve dev beton yapıların yarattığı ısı adası oluşumları yağmur suyunun yeraltı suyuyla buluşmasını engelliyor ve su varlıkları yok oluyor. Bu gidişat durdurulmadığı takdirde İstanbul çözülmesi imkansız bir su krizi yaşayacak.

harita_7harita_2_3harita_6

İstanbul için ‘köprü’den önceki son çıkış: Mega projeler durdurulmalıdır
İstanbul’un birincil tüm yaşam kaynakları (ormanlar, su havzaları ve tarım alanları) kuzeyde olduğundan, bu alanların ve Boğaziçi’nin korunması için kent kuzeye doğru daha fazla büyümemelidir. Boğaz geçişlerini en aza indirecek arazi kullanımı – ulaşım ilişkisi kurgulanmalıdır. Toplu ulaşıma öncelik verilmelidir. Su havzaları, ormanlık alanlarda yapılaşma durdurulmalıdır. Toprak, hava, su kirliliği önlem mekanizmaları geliştirilmelidir. Betonlaşma durdurulmalıdır. Rant için değil halk için şehircilik anlayışı benimsenmelidir. İstanbul’un ekolojisi ve geleceği için ‘Köprü’den önceki son çıkış mega projelerin durdurulmasıdır.

İstanbul Ekolojik Talan Haritası için tıklayınız.

politeknik.org.tr


Spread the love