Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, Galataport Projesi’nin iptaline ilişkin açılan dava kararının iptaline ve projeyle ilgili yürütmenin durdurulmasına karar verdi.
Mimarlar Odası, Şehir Plancıları Odası ve İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubeleri Galataport Projesi olarak bilinen Salıpazarı Kruvaziyer Liman Alanı Projesi’nin yürütmesinin durdurulması ve iptal edilmesi için Danıştay 6. Dairesi’nde dava açmıştı. Danıştay yürütmenin durdurulması talebini reddetmesinin ardından odalar Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na itiraz etti. İtirazı değerlendiren Kurul, Danıştay 6. Dairesi’nin kararının kaldırılmasına ve Galataport Projesi’nin yürütmesinin durdurulmasına karar verdi. Kararı gereği projeyle ilgili olarak ÇED de dahil olmak üzere tüm süreçlerin durdurulması gerekiyor.
Mimarlar Odası, Şehir Plancıları Odası, İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul şubeleri ortak bir basın açıklamasıyla Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun kararını halka ve basına duyurdu.
İstanbul halkı ÇED toplantısını yaptırmayarak projeyi reddetmişti
Galataport Projesi’nin geçtiğimiz ağustos ayında Karaköy Yolcu Salonu’nda düzenlenen Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) toplantısında biraraya gelen İstanbullular, toplantıyı yaptırmamış, ÇED’i reddediyoruz demişti.
Odaların yaptığı basın açıklamasının tam metni şu şekilde:
“Yüksek Yargı’dan Galataport’a Durdurma”
Kamuoyunda “Galataport” olarak bilinen Salıpazarı Kruvaziyer Liman Alanı’na ilişkin, Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından Şubat 2013 tarihinde hazırlanan “Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı” ile “Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı” nın yürütmesinin durdurulması ve iptali istemiyle Danıştay 6.Dairesi’nde, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi ve İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından dava açılmıştı.
Onaylanan imar planları ile getirilen yeni koşullarda İstanbul metropolü içinde büyük bir öneme sahip olan Beyoğlu Kentsel Sit Alanı ile sözkonusu planlama alanı içinde bir bütünlük sağlanamayacağı, mevcut alanın yolcu gemisi karşılayan bir liman olmasının ötesine geçerek konaklama tesisleri, ofisler, alış-veriş merkezleri gibi fonksiyonların getirilmesi ile insan, araç ve yapı yoğunluğu bölgenin kaldıramayacağı değerlere ulaşacağı gerekçeleriyle açılan davada Danıştay 6.Dairesi 23 Eylül 2013 tarihli kararında:
“…Dava konusu planlara planlanan Salıpazarı Kruvaziyer Limanın eskiden bu yana kullanıldığı ve halen faal olduğu, esasen davacılar tarafından da burada kruvaziyer limanın yapılmaması gerektiği yönünde iddiaları bulunmadığı görülmektedir. Buradaki uygulamalara ilişkin hukukilik denetiminin de planların uygulanması aşamasında yapılacak işlemelere (binaların avan projelerinin yapılması vs.) karşı açılacak davalarında yerine getirileceği de izahtan varestedir…”) şeklindeki anlaşılması güç bir gerekçeyle yürütmenin durdurulması talebini reddetmişti.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na yaptığımız itiraz, Kurulun 17 Nisan 2014 tarih ve 2013/894 sayılı kararı ile kabul edilmiş ve Danıştay 6.Dairesi’nin kararının kaldırılmasına ve anılan işlemin yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.
Yüksek Yargı’nın verdiği karara bağlı olarak “Galataport” olarak adlandırılan tüm planlama süreçleriyle birlikte ÇED sürecine ilişkin olarak da yapılan tüm işlem ve eylemler derhal durdurularak kamunun zarara uğratılmasının önüne geçilmelidir.
politeknik.org.tr