BP’nin Çalışmaları Meksika Körfezi’ne Umut Olmuyor

Geçtiğimiz Nisan ayında, Meksika Körfezi’nde bir petrol platformunun patlaması, eşi benzeri görülmemiş bir çevre felaketine yol açtı. Petrol devi BP ise petrol sızıntısının tamamen kesilmesi için Ağustos sonundan daha erken bir tarih veremiyor.

11 işçinin hayatını kaybettiği patlamanın neden olduğu petrol sızıntısı, uluslararası petrol şirketi BP tarafından bir türlü durdurulamadı. Petrol platformu üzerindeki çatlak, daha önce bir kapak aracılığıyla kapatılmış, ancak sızıntı engellenememişti. Sızıntıyı önlemekte başarısız olan BP petrolü deniz yüzeyinden gemilerle temizlemeyi sürdürürse de körfezde çevre katliamına devam ediyor.

Yüzyılın en büyük çevre katliamına neden olan BP şimdi yeni bir çaba içerisine girerek deniz altına gönderdiği robot denizaltılarla devasa çatlağa yeni bir kapak takarak sızıntıyı engellemeye çalışıyor. Önceki başarısızlıklarından ağzı yanan İngiliz petrol şirketi BP, geçtiğimiz Pazar günü (11.07.2010) yaptığı açıklamada Meksika Körfezi’ndeki petrol sızıntısının kontrol altına alınması için ilerleme kaydettiklerini belirtirken bunun biraz zaman olacağını söyledi. Yerleştirilen yeni supap ile, fışkıran petrol kuyusunun sıkıca kapatılması amaçlanıyor.

BP bu işlem hakkında Amerika Birleşik Devletleri Hükümetinin yapılacak testlerle ilgili güvenceler istemesi üzerine işlemleri durdurmuştu. Ancak, geçtiğimiz Çarşamba günü (14.07.2010), planları doğrultusunda yeni muhafazanın testine başladı. Yapılan testin amacı, kapağın petrol kuyusunun üzerine kapatılması ardından oluşacak basınçla, petrolün başka noktalardan sızıp sızmayacağını tespit etmek.

İki gün önce yapılması beklenen testler uzmanların prosedürü gözden geçirmeleri için ertelenmişti. Mühendisler, bilim insanları ve yetkililer, yapılacak testin petrol kuyusuna düzeltilemez şekilde zarar vermesinden kaygılanıyorlardı. That Allen, kimsenin geri dönülemez bir hata yapılmasını istemediği konusunda uyarmıştı. Sızıntıya neden olan deniz dibindeki kuyunun üzerine yeni bir kapağın başarıyla geçirilmesi ardından tam olarak kapatılmadan önce basınç testleri yapılması öngörülüyordu.

Testlerin 6 ile 48 saat arasında sürmesi bekleniyor. BP, eğer istenilen sonuç alınırsa 20 Nisan tarihinde Deepwater Horizon platformunda yaşanan patlamayla başlayan ve bugüne dek devam eden sızıntının ilk defa durdurabileceğini belirtti.

Tüm bunlar olurken petrol kaynağı, yeni supabın takılıması için eskisinin Cumartesi günü çıkarılmasından beri büyük miktarda ve kontrolsüzce fışkırıyor. Federal sayımlara göre, zaten 88- 174 milyon galon arası petrol körfeze döküldü.

 
Körfez yerlileri: Felaketin bittiğine ancak bittiğinde inanacağız

Bölge sakinleri, yapılan tamiratın sızıntıya son vereceğinden şüpheli. Geçim kaynağını Meksika Körfezi’nden sağlayan körfez yerlileri, BP’nin yeni gelişmesi hakkında kendi düşüncelerini, felaketin zaten çevreye verebileceği zararı verdiğini ve balıkçılık ve turizmi zaten olumsuz yönde etkilediğini söyleyerek belirttiler. Ayrıca bu konuda, LA, Venice içinde bir kiralık bot kaptanı da “ Bu noktada, burada bu felaketin durumuyla ilgili birçok inişler ve çıkışlar, hayal kırıklıkları ve umutlar oldu. Fakat, felaketin sonlandığına bunu ancak gözlerimizle gördüğümüz zaman inanacağız” dedi.

Florida’nın eski milletvekili ve ulusal petrol sızıntı komisyonunun eş başkanı Bob Graham akıntıyı doldurmanın bir çözüm olacağını belirtirken, “Fakat Meksika körfezini zaten doldurmuş olan petrol bir problem olarak kalacak” dedi.

politeknik.org.tr