Site iconPoliteknik – Halkın Mühendisleri Mimarları Şehir Plancıları

2018 hafriyat kamyonu raporu: 253 kişi yaşamını yitirdi


Hafriyat kamyonu cinayetinde yaşamını yitiren Şule İdil Dere’nin ailesi, 2018 yılı hafriyat kamyonu cinayeti raporunu açıkladı: ‘Bir yılda 253 kişi yaşamını yitirdi, 943 kişi yaralandı. 2017’ye göre can kaybında %80 artış var, sorumlusu siyasi iktidar’

Kentler şantiyeye dönerken hafriyat kamyonu ve beton mikserleri sokakları, caddeleri ölüm yollarına çeviriyor. Kadıköy’de parkta yürürken hafriyat kamyonunun altında kalarak yaşamını yitiren Şule İdil Dere’nin ailesi hafriyat kamyonu terörüne karşı mücadele etmeye devam ediyor. Şule İdil Dere Ailesi 2018 yılı hafriyat kamyonu ve beton mikseri raporunu açıkladı.

‘Hafriyat Kamyonu+Beton Mikseri ve Kamu Hizmeti Can Kaybı Raporu’na göre 2018 yılı içinde hafriyat kamyonu ve beton mikserleri yüzünden 253 kişi yaşamını yitirdi, 943 kişi yaralandı.

En fazla can kaybının yaşandığı il ise İstanbul. 2018 yılında İstanbul’da 22 kişi kazalarda yaşamını yitirdi. En fazla can kaybının yaşandığı diğer iller ise İzmir, Kocaeli, Ankara ve Kahramanmaraş. 

Can kaybı artışı %80

2018’de hafriyat kamyonlarının ve beton mikserlerinin sebep olduğu can kayıpları, 2017’ye göre %80 arttı. 2017 yılında 141 kişi hafriyat kamyonu ve beton mikseri kazalarında yaşamını yitirdi.

Yayaların ulaşım güvenliği yok

Kazalarda hayatını kaybedenlerden 51’i yaya. Kentin kalbine kadar ilerleyen ve ara sokaklarda yaygınlaşan inşaat faaliyetleri için hızlı harekete zorlanan ağır tonajlı iş makinaları yayaların can güvenliğini yok saymış oldu.

Sorumlusu siyasi iktidar

Ağır tonajlı araçların önleyici tedbir alınmadan, denetim-ceza süreci göz ardı edilerek kentin içine sokulduğu ve kentte yaşayanların yaşamının hiçe sayıldığını belirten rapor, sorumluluğun siyasi iktidara ait olduğunu belirtti.

Can kayıplı kazalar sonrasında, şoförle beraber firma sahibi ve ağır risk yaratan araçların çalışmasına izin veren ve denetlemekle yükümlü kamu yetkililerinin de soruşturulması gerektiğini belirten rapor, bugüne kadar yapılan yargılamalarda kamu yetkililerinin davaya dahil edilmediğini, sorumlularım hesap vermediğini vurguladı.

Raporda şu ifadeler kullanıldı:

Kamu yönetimi, kamunun temel ihtiyaçlarını can ve mal güvenliğini koruyarak sağlamak zorundadır. Örneğin, kentsel dönüşüm bir gereksinimse, bu gereksinimi karşılamaya dönük örgütlenmeyi sağlamak devletin görevidir. Bu görevin amacı “Sağlıklı ve dengeli çevrede yaşama hakkı”nı var etmek olduğu gibi, bu amaca ulaşmak için faaliyet gösterirken “yaşam hakkı”nı gözetmek zorunluluğudur.

Raporumuzda detaylı olarak bulabileceğiniz rakamların da açıkça gösterdiği üzere, açık arazi şantiyelerinde çalışmaları üzere tasarlanmış hafriyat kamyonu ve beton mikserleri şehirlerimizde, sokaklarımızda can almaya devam ediyorsa kamu yönetiminde sorun var demektir.

Can kayıplı olayda daima şoförle beraber firma sahibi ve ağır risk yaratan araçların çalışmasına izin veren ve denetlemekle yükümlü kamu yetkilileri de soruşturulmalıdır.

Kamu kurumlarına ait araçlarda ölümler gizleniyor

Ağır tonajlı iş araçlarının yol açtığı ölümler görmezden gelindiğini ve kamuya ait araçlarda meydana gelen ölümlerin ise gündeme getirilmediğini belirten raporda ayrıca Türkiye’de faaliyetine Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Belediye, Valilik, Karayolları, Trafik EGM vb. kamu kurumlarının sorumluluğunda ve denetiminde yürüten araçlarda meydana gelen ölümlere değinildi.

Şule İdil Dere Hafriyat Kamyonu Raporu – 2018

politeknik.org.tr


Exit mobile version