Yüksek hızlı tren şov uğruna açılıyor, ulaşım güvenliği yok sayılıyor

Ankara-Pendik arasındaki Yüksek Hızlı Tren (YHT) cumhurbaşkanlığı seçimi öncesinde açılıyor. YHT projesi incelendiğinde ortaya çıkan veriler, altyapı çalışmalarının tamamlanmadığını, AKP’nin seçim şovu adına yaptığı bu açılışın felakete neden olabileceğini söylüyor.

Ankara’dan İstanbul Pendik’e uzanan Yüksek Hızlı Tren projesi teknik hazırlıkları bitmeden bugün devlet töreniyle açılacak. Cumhurbaşkanlığı şeçimi öncesine denk getirilen açılış Tayyip Edoğan’ın katılımıyla gerçekleşecek. TCDD verilerine göre 7,5 milyon insanı taşıyacak 286 km’lik YHT hattı birçok teknik zorunluluğu sağlamadan halkın kullanımına açılacak. Projede çalışan inşaat mühendisleri hattın güvenli olmadığını, olası felaketlerle karşı karşıya olunduğunu belirtiyor.

YHT hattında çalışan mühendislerin verdiği bilgiler şöyle:

Hattın bitimine 3-4 ay var

Ankara-Pendik arasındaki hızlı tren hattının Ankara- Eskişehir kısmı 2009 yılında tamamlanırken şimde de Eskişehir-Pendik arası devreye girecek. Eskişehir-Pendik arasındaki sinyalizasyon(ray trafiğini birçok yönüyle düzenleyen elektro-mekanik sistem) çalışmaları ise henüz bitmedi. Bazı noktalarda hat güvenliği telsizlere emanet edilecek. 3 Temmuz’da Gebze-Pendik arasında test sürüşü gerçekleştiren Piri Reis treninin, ray vidalaması yapan iş otosuna çarpması sinyalizasyon ve makaslar üzerindeki kumandayı sağlayacak emniyet sistemlerindeki eksikliklerden kaynaklanıyordu. Bu sorunlar giderilmiş değil. Hattın sinyal çalışmalarının sonlanmasına 3-4 ay daha var. Açılıştan birkaç hafta sonra hat tadilat için kapanabilir.

Beton bloklar olmadan açılan tünel
Hat üzerindeki bazı tünellerin çalışmaları tamamlanmış değil. 1 nolu tünel, tünel içi taşıyıcı sistemleri (Taşıyıcı beton tünel segmentleri) inşaa edilmeden açılıyor. Tünel yüzeyine uygulanan püskürtme beton işlemi tünelin açılması için yeterli olmamasına rağmen 1nolu tünel hattın bir parçası olarak kullanılacak.

Zeminde oturma devam ediyor
Eskişehir-Pendik arasındaki tren hattının heyelan riski taşıyan bazı bölümlerin zeminleri halen stabil değil ve oturmalar(yapının zeminindeki çökmeler) devam ediyor. Günde 8 sefer yapması öngörülen trenlerin heyelan bölgelerindeki raylardan geçerken yaratacağı etki ve sonuçları görmezden geliniyor. Heyelan bölgelerindeki oturmalar hat için risk oluşturuyor.

Yarım yamalak açılıyor
Eskişehir-Pendik arası yüksek hızlı tren hattının 128 km’si konvansiyonel(eski sistemle döşenmiş hızlı trene uygun olmayan) hat olarak kullanılacak. Bilecik hattındaki 26 nolu tünelin çökme ve kayma nedeniyle kapatılması üzerine ise bu güzergah da konvansiyonel hattan verilecek. Konvansiyonel hatta hızlı tren uygulaması ise dünyanın hiçbir yerinde mevcut değil. Proje hızı 250 km olmasına rağmen TCDD nin kendi açıklamalarına göre YHT’nin deneme sürüşlerinde çok az bir mesafede maksimum 200 km hıza çıkılabilecek olması altyapının tamamlanmadığının kanıtını oluşturuyor.

Yüksek hızlı tren projesi sinyalizasyon, zemin durumu, tünel güvenliği, hat altyapıları açısından henüz eksiklikler taşımasına rağmen halkın kullanımına açılıyor. Teknik eksiklikler ulaşım güvenliğini hiçe sayıyor. AKP’nin cumhurbaşkanlığı şeçimi öncesi şova dönüştürmeyi hedeflediği YHT projesi katliamlara davetiye çıkarıyor.

politeknik.org.tr