Madde madde 3. Havalimanı talanı – Politeknik

İstanbul’un ormanlarının, temiz su varlıklarının ortasına kıyım yapılarak 2015’te inşaatına başlanan ve hala çalışmaları devam eden 3. Havalimanı, bugün, 29 Ekim’de yani Cumhuriyet’in ilan edildiği tarihin yıl dönümünde Erdoğan’ın propaganda malzemesi olarak açılıyor.

Proje, Yeniköy, Akpınar ve Ağaçlı köyleri arasında 76 milyon 500 bin metrekare alana inşa ediliyor.

Projenin üzerinde yükseldiği bölgenin Karadeniz sahili boyunca uzanan arazinin %81’i ormanlık alanlar, % 8’i göller, göletler, dereler ve göl, % 6’sı mera, fundalık, tarım arazisi idi.

İstanbul’e nefes ve yaşam veren 3 milyon ağaç yok edildi. İstanbul’un Kuzey Ormanları tahrip edildi.

Yeniköy, Tayakadın köylülerinin tarım arazileri, mera alanları başta olmak üzere farklı tarımsal niteliği olan toplam 296 hektar arazi yok edildi.

Proje, İstanbul’un önemli su varlıklarından Terkos Gölü’ne, Alibeyköy Barajı’nı besleyen su varlıklarına zarar verdi. Proje için yapılan karayolları, oluşacak araç trafiği ve proje etrafında kurulması planlanan yapılaşma düşünüldüğünde zarar katlanacak.

Havalimanı tüm canlıların yaşamını ve yaşam alanını yok etti. Avrupa ile Afrika göç yolları üzerine inşa edilen proje en az 600 bin leyleğin, 250 bin yırtıcı kuşun geçiş koridorunu kesecek.

Yaşama, doğaya, emeğe, işçiye düşman

Proje, doğa kıyımının yanında onlarca işçinin yaşamını yitirdiği katil bir proje. İSİG Meclisi’ne göre projede en az 38 işçi yaşamını yitirdi.

İnşaat faaliyetleri, Erdoğan’ın açıkladığı 29 Ekim 2018 açılış tarihine yetiştirilmek için işçi sağlığı ve iş güvenliği koşulları yok sayılarak sürdürüldü.

İş cinayetleri gizlendi, sağlıksız ve güvenli olmayan koşullara tepki gösteren, insanlık dışı çalışma şartlarına isyan eden binlerce işçiden 35’i tutuklandı. Daha sonra 6 işçi tahliye edildi.

Talanla övünen İGA

Projede 2 bin 200 hafriyat kamyonunun çalıştığı açıklandı. Kamyonların kullandığı Hasdal – 3. Havalimanı güzergahında onlarca kaza yaşandı.

Hafriyatın yarattığı toz kirliliğinin yanısıra sefer başına primle çalıştırılan kamyonlar trafik güvenliğini yok etti.

Havalimanını inşa eden konsorsiyum şirketi İGA, bu tarumarla gururlandı, İstanbul’un fethi etkinliğinde 1453 hafriyat kamyonu ile kortej kurdu.

Şirketlere kıyak: Garanti ücretler yine cebimizden çıkacak

Projeyi Saray’a yakınlığıyla bilinen Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon şirketleri yapıyor

Havalimanı inşaatı ve işletmesi için kurdukları şirketin adı İGA.

Şirketlere yolcu sayısı üzerinden 12 yılda 6.3 milyar Euro gelir garantisi verildi.

Hafriyat vurgunu

3. Havalimanı ihalesinde 105 metre olarak belirlenen havalimanı saha kotu, inşaat başladıktan sonra 75 metreye indirildi.

Yani İGA’nın hafriyat maliyeti azaltıldı. Şirketin elde ettiği kazanç 2 milyar Euro.

DHMİ ise kot değişikliği nedeniyle ortaya çıkan avantajın proje sonunda değerlendirileceğini iddia ediyor

İGA’ya 1,5 yıllık fazladan işletme hakkı

Proje için Kasım 2013’te İGA ile DHMİ arasında sözleşme imzalanmasına rağmen şirkete yer teslimi 1 Mayıs 2015’te yapıldı.

1,5 yıllık bu gecikmede zemin çalışmaları yapan İGA’ya, inşaat süresi de dahil olmak üzere 25 yıl işletme süresine ek olarak fazladan 1,5 yıl verilmiş oldu.

Şirket 1,5 yıl fazladan gelir eldecek, halkın parasını çalmış olacak.

Kamuya zarar, geleceğe ipotek

Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanlarında yapılacak altyapı yatırımlarıyla kapasiteler büyütülebilecekken, uzun yıllar yetebilecek kapasiteye ulaşabilecekken İstanbul’un kuzeyini imara açan 3. Havalimanı projesi, yağması, talanı tercih edildi.

Kamu kaynakları israf edildi. Şirketlerin milyarlarca euroluk borcuna kamu varlıkları garanti edildi. İstanbul’un Kuzey Ormanları tahrip edildi.

Sadece bir havalimanı değil yağmanın ‘zaferi’

Ülkenin gelişme ölçütü olarak reklam edilen 3. Havalimanı projesi ulaşım ihtiyacına göre değil, Saray rejiminin ihtiyacı için bir ülkenin geleceği yok edilerek inşa edildi.

Erdoğan, tüm bu tabloyu imzalarcasına şöyle özetliyor: ‘Bu sadece bir havalimanı değil, bir zafer anıtıdır’

Politeknik