Site iconPoliteknik – Halkın Mühendisleri Mimarları Şehir Plancıları

Yol projesi ODTÜ’yü ve Ankara’yı nasıl etkiliyor, projede neden ısrar ediliyor?


Ankara’da ODTÜ yerleşkesini bölen, yerleşke içindeki doğal alanların üzerinden geçen yol projesine itirazlar ve tepkiler devam ediyor.

8 Kasım’da Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi’ne katılarak projeyle ilgili itirazlarını sunmak isteyen ODTÜ Bileşenleri ve Ankaralılar,
belediyenin özel güvenlik görevlileri, zabıta ve polis tarafından darp edildiler.

Şehir Plancıları Odası, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin Gökçek dönemine benzer biçimde karayolu, köprü, viyadük projelerinde ısrar ettiğini, bu yaklaşımın bilimsel olmadığını ve Ankara’yı daha yaşanmaz hale soktuğunu belirtiyor.

Peki mevcut Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) yönetimi, Gökçek döneminde projesi ve bir kısmının imalatı yapılan Bilkent-İncek Bulvarı Çevre Yolu Bağlantısı’nda neden ısrar ediyor? Hukuki süreçte neler yaşandı? Tartışmalı yol nereden geçiyor, ODTÜ ve Ankara’yı nasıl etkiliyor?

Madde madde incelemeye çalışalım.

– Ankara’da Gökçek döneminde kent içi ulaşımda yatırımlar, özel araç kullanımı esas alınarak karayolu projelerine yapıldı. İstanbul-Eskişehir-Konya yolları arasında doğu-batı ve kuzey-güney aksında bağlantı yolları inşa edildi. Bugün itiraz edilen yol da bu silsilenin bir parçası olarak Gökçek döneminde planlandı. Bilkent-İncek Bulvarı Çevre Yolu Bağlantısı adıyla Eskişehir Yolu ve Ankara-Niğde Otoyolu’nu birbirine bağlayan 11,8 kilometrelik bir yol.

Mavi renk ile gösterilen Bilkent-İncek Bağlantı yolu projesi ODTÜ arazisi üzerinden geçiyor. Kaynak: Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi

– Yolun 4 km’lik kısmı ODTÜ arazisinden geçiyor. Şehir Plancıları Odası verilerine göre yol için 24 hektarlık ormanlık alan yok olacak. ODTÜ arazisinin 94 hektarlık ormanı ise yerleşkeyi bölen yolun batısında kalacağı için ekosistem bütünlüğünü kaybedecek ve tahribata açık hale gelecek.

– Yol ODTÜ`yü bölerek İncek, Kızılcaşar, Taşpınar bölgelerinden geçiyor. Özellikle İncek Mahallesi’nde Gökçek döneminde izinleri alınan rezidanslar/ inşaatlar, yol güzergahına komşu durumda. “ODTÜ Ormanı manzaralı, bağlantı yolları üzerinde” sloganlarıyla pazarlanan rezidanslar bu rant yolunu heyecanla(!) bekliyor.

– 2016 yılında Gökçek döneminde ABB Meclisi’nde “Eskişehir Yolu-Bilkent Kavşağı-Şehir Hastanesi-Botanik Bahçesi ile İncek Bulvarı bağlantılı bölgelerde alternatif ulaşım güzergahlarına ilişkin plan değişikliği” kararı alındı. 2017 yılında Çevre ve Şehircilik Bakanlığı plan değişikliklerini onayladı. Meslek odaları planları yargıya taşıdı.

– 2019 yılında mahkeme yola izin veren planları iptal etti. Ankara’da yerel yönetim değişmişti. Mansur Yavaş yönetimindeki Ankara Büyükşehir Belediyesi mahkemenin iptal kararına itiraz etti ve Gökçek döneminde yapılan planlara sahip çıktı. İtirazı değerlendiren üst mahkeme iptal kararını bozdu.

Alt kısımda Ankara-Niğde Otoyolu’na uzanan kavşak görünüyor.

– Ankara Büyükşehir Belediyesi kolları sıvayarak yol projesini tamamlamak için 25.08.2021 tarihinde 2021/425266 nolu “Bilkent-İncek Bulvarı Çevre Yolu Bağlantısı” ihalesini açtı. 2. Derece Doğal Sit Alanı ODTÜ arazisinin içinden geçen yol projesine ODTÜ’lüler ve Ankaralılar bir kez daha tepki gösterdi. ABB, 1 Eylül 2021 tarihli basın açıklamasında ‘Kurumumuzun yeni yönetim anlayışı gereği bir dayatma söz konusu olamayacağı gibi, kente zarar verecek herhangi bir faaliyet yapılması da mümkün değildir. Bu yüzden bir masa etrafında toplanıp ortak akıl ile karar verme süreci işletilecektir’ dese de icraat böyle olmadı. Yol için çalışmalar başlatıldı.

– Ankara Büyükşehir Belediyesi, Gökçek döneminde olduğu gibi karayolu projeleri yapıyor. Trafiği rahatlatacak projeler denilerek yapılan köprü ve viyadükler kent içi trafik hızını ve dolayısıyla özel araç kullanımını arttırıyor, özendiriyor. Böylece kent, daha fazla özel aracın kullanıldığı, zamanla daha trafikli bir hal alıyor.

Atatürk Orman Çiftliği, ODTÜ gibi doğal alanları kıskaca alan, kenti geniş, trafik akışı hızlı yüksek şeritli yolları ile çevreleyen, kent çeperlerinde yaşayanları karayolu ulaşımına mahkum eden bu ulaşım politikası, mevcut ABB yönetimi tarafından devralındı. Bu nedenle ODTÜ yolu projesinde de ısrar ediliyor.

politeknik.org.tr


Exit mobile version