Kanal İstanbul: Şehircilik Bakanlığı ÇED yayımladı, Ulaştırma Bakanı Arslan yalanladı

İstanbul’un doğal yaşam alanlarını, su varlıklarını ve ormanlarını kıskaca alan mega projelerde son adım Kanal İstanbul gündemden düşmüyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın proje hakkında yayımladığı ÇED başvuru dosyasında belirtilen güzergahı Ulaştırma ve Denizcilik Bakanı Ahmet Arslan yalanladı. Projede ve ÇED sürecinde belirsizlik sürüyor ancak tüm güzergah alternatifleri İstanbul’un geleceğini tehdit ediyor.

İstanbul’da kentin yaşam kaynağı kuzey bölgesine yapılan 3. Köprü, 3. Havalimanı ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun tamamlayıcısı olacak, Tayyip Erdoğan’ın 2011 yılında ‘Çılgın Proje’ olarak tanıttığı Kanal İstanbul projesi yeniden ısıtılmaya başlandı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın proje hakkında 30 Kasım 2017 tarihinde yayımladığı ÇED başvuru dosyasında belirtilen proje güzergahı hakkında 14 Aralık 2017’de açıklama yapan Ulaştırma ve Denizcilik Bakanı Arslan, ‘Bakanlık sitesinden yayımlanan güzergah ile yanlış algı oluşturdular, 5 güzergah üzerinde çalışıyoruz’ dedi. Arslan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nı yalanladı. ÇED sürecine, yayımlanan ÇED dosyasının neden hazırlandığına ve ÇED dosyasının geleceğine ilişkin ise bilgi verilmedi.

Birçok açıdan yapılaşma ve inşaat faaliyetleri içeren projede güzergah hakkında belirsizlik ve Bakanlıklar arası çelişkiler sürse de, hayata geçmesi durumunda İstanbul’a yaşam veren Kuzey Ormanları, su varlıkları, kentin ekolojisi ve doğal yaşam alanları tahrip edilecek.

Kuzey Batı İstanbul örselenecek
Kanal İstanbul projesinin Çevre Şehircilik Bakanlığı’nın yayımladığı ÇED raporunda tahmin edilen toprak ve hafriyat miktarı ise 1.5 milyar metreküp. Çıkartılan malzemeyi taşımak ve alandan uzaklaştırmak için 20 metreküplük kamyonlar kullanıldığında 75.000.000 hafriyat kamyonu seferi yapılacak. Çıkarılan hafriyat ile Karadeniz sahiline dolgu alan yapılacak.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yayımladığı ÇED dosyasında Kanal İstanbul projesinin tahmini proje bedeli 60 milyar TL. 3. Köprü’nün toplam maliyeti 8.5 milyar TL iken, Kanal İstanbul 3. Köprü’nün yaklaşık 7 katı maliyete sahip. Kanal İstanbul için tıpkı 3. Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu vb. projelerde olduğu gibi Hazine’nin kredi garantileriyle Saray’a yakın şirketler tarafından üstlenen ihaleler yapılacak.

Güzergah belirsizliği ve emlak rantı
İktidarın Kanal İstanbul projesi güzergahı hakkında farklı açıklamaları ile yarattığı spekülasyonlar projenin temelini oluşturan emlak rantına başka bir boyut katıyor. Güzergah tartışmalarına rağmen ‘Yeni İstanbul’u inşa etmek, Kuzey’in yükselişi’ ve ‘Kanal İstanbul manzaralı konut’ reklamları konut projeleri pazarlanıyor, İstanbul’un yeni emlak rant paylaşımı yapılıyor.

politeknik.org.tr