Politeknik Genç ve Öğrenci Kolektifleri 21 Şubat 2012 Salı günü İTÜ Maslak Kampüsü İnşaat Fakültesi’nde “Yetkin Mühendislik nedir?” paneli düzenledi. Etkinliğe yaklaşık 40 üniversiteli katıldı.
İTÜ, geçtiğimiz aylarda yaptığı bir dizi düzenleme ile ABET (Amerikan Mühendislik ve Teknoloji Programları Akreditasyon Kurulu) tarafından düzenlenen ‘Yetkin Mühendislik Sınavı’nın Türkiye’deki merkezi olmuştu. Mühendislere sınavla ‘Yetkin Mühendislik Belgesi’ veren Amerika’daki NCEES’in (Mühendisler ve Araştırmacılar İçin Ulusal Sınav Merkezi) yaptığı ‘Yetkin Mühendislik Sınavı’ eğitimin paralılaştırılması politikalarından biri olarak İTÜ mezunları ve son sınıf öğrencilerinin girebileceği şekilde iki aşamalı olarak uygulamaya konulacak. Bu gelişmeyle ilgili olarak yetkin mühendisliğin ne olduğu, neyi hedeflediği ve neye yol açacağına dair Politeknik Genç’in Öğrenci Kolektifleri’nin birlikte düzenlediği panel İTÜ Maslak Kampüsü’nde gerçekleştirildi.
Panel, Politeknik üyeleri Elektronik Mühendisi Hansel Özgümüş, Makina Mühendisi Armağan Öztuksavul ile MMO İstanbul Şubesi Öğrenci Komisyonu Başkanı Efe Ersöz’ün katılımı ve sunumlarıyla gerçekleştirildi.
Etkinlikte konuşmacılar özellikle şu konulara vurgu yaptılar;
– Yetkin mühendislik konusu uzun dönemdir TMMOB’de sıkça tartışılan bir konu, ancak bugün Yetkin Mühendislik konusunun üniversitede bir realite olarak gündeme geldi.
– Mühendislik eğitimindeki nitelik değişikliğinin kırılma noktalarından biri 2005-2006 yıllarında diplomalardan mühendis sıfatının kaldırılmasıydı. Bugün İTÜ’de gündeme gelen uygulamayı bu büyüklükte bir kırılma olarak değerlendirmek gerekir.
– Yetkin Mühendislik sınavlarının eğitimin paralılaştırılmasına dair bir süreç yaratacak. Bu paralılaşmanın bir yönü fahiş fiyatlı sınavlar olurken diğer yanı da ülkemizde merkezi anlamda yapılan her sınavla birlikte kendini var eden kurs-dersanecilik uygulamaları olacak.
– Sınava son sınıf öğrencileri girecek sınavı geçtikten ve okulu bitirdikten sonra 4 yıl sürecek “staj”, pratik çalışma süreci başlayacak. Bu sürenin bitiminde yeni bir sınav daha yapılıp başarılı olanlara “Yetkin Mühendis” sıfatı verilecek.
– Yetkin mühendislik sistemiyle mühendisler arasında yeni bir kastlaşma ve hiyerarşi oluşacak; ‘yetkin olmayan’ mühendislerin, mühendis topluluğu içinde tıpkı atanamayan öğretmenler gibi çoğunlukta olacaklar ve güvencesizlik sorunuyla artarak tekrar karşılaşacaklar.
– “Yetkin Mühendislik” kavramının bugün yasal bir düzelemde karşılığı yok. 1938 tarihli “Mühendislik-Mimarlık hakkında kanun” mühendislikle ilgili olarak bu tür sıfatlar kullanılmasına izin vermiyor.
Panel, sunumlardan sonra soru-cevap bölümünün ardından Yetkin Mühendsiliğin esas olarak güvencesizlik ve paralı eğitim süreçlerini derinleştirecek bir uygulamada olduğu, dolayısıyla “Yetkin Mühendsiliğe” karşı bu iki ekseni içeren bir mücadele hattı geliştirilmesi gerekliliğinin vurgulanması ile son buldu.
politeknik.org.tr