İstanbul’un en önemli gündemlerinden birisi şüphesiz, kentin doğal yaşam alanları, temiz su varlıkları, orman ve tarım havzası üzerine yapılmak istenen Kanal İstanbul projesi. Kentin, halkın varlıkları, geleceğe taşıması gereken değerleri, özünde bir emlak projesiyle bir kez daha inşaat sermayesine birikim aracı olarak sunuluyor.
İstanbul halkı tehlikenin, geri dönüşün mümkün olmayacağının farkında. Projenin kenti yaşanmaz kılacağı tartışılmaz ve bilimsel bir gerçek iken İstanbul’un dört bir yanında Ya Kanal Ya İstanbul diyenler yağmayı durdurmaya çalışıyor.
Politeknik ekibi gündemdeki projenin güzergahını fotoğrafladı. Marmara Denizi’nden Küçükçekmece Gölü’ne, oradan Sazlıdere su havzası, Dursunköy, Baklalı, Durusu-Terkos üzerinden Karadeniz’e uzanan ve 45 km uzunluğundaki proje güzergahında kalan su varlıkları, tarım alanları, ormanlar, yaşam alanları ve kumsallar, projenin nasıl bir yok oluşa neden olacağını yakından gösteriyor.
Kanal İstanbul projesi güzergahına daha yakından bakalım.
Adım adım Kanal İstanbul güzergahı
Proje güney aksından Marmara Denizi’nden Küçükçekmece Gölü’ne bağlanarak başlıyor. Yapılaşma nedeniyle kirletilse de tatlı su varlığı olma özelliğini koruyan Küçükçekmece Gölü Marmara Denizi ile birleştirilerek tuzlanacak.
Marmara Denizi’nden güzergah başlangıç noktası/Avcılar-Küçükçekmece kara bağlantısı
KÜÇÜKÇEKMECE GÖLÜ
Küçükçekmece Gölü kıyısındaki doğal alanlar güzergah etki alanına dahil edildi ve yok olacak.
Küçükçekmece Gölü’nün kuzeyindeki doğal sit alanları yine güzergah içinde.
Sazlıdere Küçükçekmece Gölü ile kavuşması
TAHTAKALE MAHALLESİ
Küçükçekmece Gölü’nün ardından güzergahın üzerinden geçtiği yerleşim alanlarından birisi de Tahtakale Mahallesi. Ortaya çıkacak kamulaştırmalar, arazi devirleri aynı zamanda soylulaştırmaya, bölge halkının sürgün edilmesine yol açacak.
YARIMBURGAZ MAĞARALARI
Projenin bir sonraki tahribatı ise yüzbinlerce yıllık insanlık tarihinden izler taşıyan ve 1. Sit alanı Yarımburgaz Mağaraları. Tarihi alan projeyle birlikte yok olma tehdidi altında.
Küçükçekmece Gölü ile Sazlıdere Barajı arasında kalan bölgede son yıllarda yapılan yüksek katlı yapılar ile emlak rantı hazırlıkları çoktan başlatılmış durumda.
Küçükçekmece-Kayabaşı arasında konutlar
SAZLIDERE HAVZASI
Projenin yok ettiği diğer tatlı su varlığı Sazlıdere Barajı. Yıllık su verimi 55 milyon m3. Kanal içinden geçerek Kuzey aksına ilerliyor. Aynı zamanda birçok canlıya ev sahipliği yapan Sazlıdere Barajı, doğu-batı yönünde 20 km uzunluğa, kuzey-güney yönünde ise 9 km genişliğe sahip. Kanal yapılırsa tuzlanacak, yok olacak.
SAZLIDERE-DURSUNKÖY BÖLGESİ
Kanal İstanbul projesi güzergahı boyunca güneyden kuzeye doğru gidildikçe ormanlık alanlar, tarım arazileri ve yerleşim alanları yer alıyor. İstanbul’a gıda sağlayan nitelikli tarım alanları projeyle yok olacak. Tarımla uğraşan İstanbullular varlıklarını, geçim kaynaklarını kaybedecek.
Sazlıdere Havzası etrafında bulunan tarım alanları
Sazlıdere-Dursunköy arasındaki tarım alanları
DURSUNKÖY-BAKLALI-TERKOS
Kanal İstanbul ile birlikte sürgün edilecek yerleşim alanları ise Dursunköy, Baklalı ve Terkos. Kuzey Marmara Otoyolu, 3. Havalimanı ile birlikte arazi rantının, yandaş şirketlerin, Körfez sermayesinin çöktüğü bölgede fırtına öncesi sessizlik var gibi…
TERKOS HAVZASI
Kanal İstanbul Güzergahı’nın zarar vereceği en büyük su varlığı ise Terkos Havzası. Yaklaşık 736,2 km2 alanı ile İstanbul’un %20’lik su ihtiyacını karşılayan Terkos Gölü ve civarındaki tatlı su-kumul ekosistemleri Türkiye’deki en zengin floraya sahip bölgelerden biri. Kanal İstanbul yaklaşık 2 milyon İstanbullunun suyunu yok edecek.
YENİKÖY-KARABURUN SAHİLİ
Kanal İstanbul projesinin Kuzey giriş noktası ise Yeniköy-Karaburun sahili. Güzergahın yanı sıra yapılması planlanan konteyner ikmal limanı tüm sahili tamamen yok edecek.
politeknik.org.tr