Osmangazi ve 3. Köprü’de 1 yıllık kamu zararı: 1,7 milyar TL
Spread the love

HDP İstanbul Milletvekili Oya Ersoy’un Osmangazi Köprüsü ve 3.Köprü araç geçiş sayıları hakkındaki soru önergesini cevaplayan Ulaştırma Bakanlığı, 2018 yılında, araç geçiş garantisi yıllık 49 milyon 275 bin olan 3. Köprü’den 13.796.911 araç geçtiğini, yıllık 14 milyon 600 bin araç geçiş garantisi verilen Osmangazi Köprüsü’nden ise 9 milyon 98 bin 962 araç geçtiğini açıkladı. Halkın cebinden şirketlere 1 milyar 766 milyon 427 bin 623 TL ödenecek.

Yap-İşlet-Devret (YİD) projelerine verilen garanti geçiş sayıları tutturulamıyor, kamu zararı büyüyor. HDP İstanbul Milletvekili Oya Ersoy’un 3. Köprü ve Osmangazi Köprüsü ile ilgili Ulaştırma Bakanlığı’na yönelttiği 2018 yılı köprü araç geçiş sayıları ile ilgili soru önergesi Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan tarafından cevaplandı. Ulaştırma Bakanı Turhan; Yap-İşlet Devret Projeleri ile yapılan ve günlük 135 bin araç geçiş garantisi (yıllık 49 milyon 275 bin ) verdiği 3. Köprü’den 2018 yılında 13.796.911 araç geçtiğini, günlük 40 bin yani yıllık 14 milyon 600 bin araç geçiş garantisi verilen Osmangazi Köprüsü’nden ise 2018 yılında 9 milyon 98 bin 962 araç geçtiğini belirtti. Ulaştırma Bakanı, köprülerde garanti geçiş sayıları tutturulamadığı için Nisan ayı içerisinde şirkete ödeme yapılacağını açıkladı.

İşte Yap-İşlet-Devret soygununun özeti

3. Köprü için şirketlere verilen yıllık araç geçiş garantisi sayısı 49 milyon 275 bin araç. 3. Köprü’den 2018 yılında 13.796.911 araç geçti. Geçiş ücretinin sözleşmede 3 USD + KDV olduğu düşünülünce, 3. Köprü’de, 2018 yılı için eksik kalan 35 milyon 478 bin 89 araç için Hazine’den, yani halkın cebinden şirketlere ödenen ücret 628 milyon 771 bin TL çıkmış oldu.

Osmangazi Köprüsü: Geçişler fahiş, zarar baki

Osmangazi Köprüsü için şirketlere verilen yıllık araç geçiş garanti sayısı 14 milyon 400 bin. 2018 yılında Osmangazi Köprüsü’nden 9 milyon 98 bin 962 araç geçti. Günlük geçiş ücreti 35 USD + KDV olan Osmangazi Köprüsü’nde 2018 yılı için eksik kalan 5 milyon 501 bin 38 araç için Hazine’den, yani halkın cebinden şirketlere ödenen ücret 1 milyar 137 milyon 427 bin 725 TL çıktı.

Özetle 2018 yılında Osmangazi Köprüsü ve İstanbul’un Kuzey Ormanları tahrip edilerek yapılan 3. Köprü için şirketlere toplam 1 milyar 766 milyon 427 bin 623 TL ödenecek.

Sözleşmeler dolarla, bedeli halka

Ulaştırma Bakanı, soru önergesindeki YİD ile yapılan köprülerin geçiş ücretlerinin neden TL’ye çevrilmediği sorusunu ise geçiştirdi. Turhan ‘Köprüler ve otoyolda uygulanacak geçiş ücretleri söz konusu işlere ait uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde döviz kuru üzerinden yapılan hesaplar ile TL olarak uygulanmaktadır’ ifadelerini kullandı.

Ulaştırma Bakanı, döviz kuru arttıkça YİD ile yapılan köprülerin geçiş ücretlerinin zamlanacağını itiraf etmiş oldu.

Halk, hem köprülerden geçerken fahiş geçiş ücretlerine maruz kalıyor, sözleşmede eksik kalan her geçiş için de daha fazla para ödeyecek. Kamusal hizmet olan ulaşım, şirketlerin onlarca yıl işleteceği ve kar edeceği bir alana dönüştürüldü. Bedelini ise ülkede yaşayan her bir yurttaş ödüyor.

politeknik.org.tr


Spread the love