Makina mühendisleri: Metrobüs güvensiz, sorumlusu İBB ve İETT

Makina mühendisleri 5 Haziran’da İstanbul’da yaşanan metrobüs kazasının sorumlusunun kent içi kamu ulaşım sistemlerini hiçbir analiz yapmaksızın ve bilimi yok sayarak hayata geçiren AKP olduğunu açıkladı.

Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi, 5 Haziran’da İstanbul Metrobüs hattı üzerinde Ayvansaray durağında iki metrobüsün çarpışması sonucu 4`ü ağır 16 kişinin yaralandığı kaza üzerine bugün (8 Haziran) bir açıklama yaptı. AKP’li İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ve İETT Yetkilileri’nin metrobüsün fiziki yetersizliğini ve yapım aşamasından bugüne kadar yaşanan onlarca kaza ve problemi görmezden geldiğini belirten makine mühendisleri metrobüsü kullanan vatandaşların can güvenliğinin tehdit altında olduğunu belirtti.

‘İETT ve İBB yetkilileri her kazadan sorumlu tutulmalı’
Makina mühendisleri, meslek odalarına ve üniversitelere sormadan “Ben yaptım oldu” mantığıyla kentin ulaşımını kaosa sürükleyen ve “metrobüsle kentin ulaşım sorununu çözdük” diye reklam yapan İETT ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin kazalardan sorumlu tutulması gerektiğini belirtti.

Teknik açıdan güvensiz
MMO İstanbul Şubesi, açıklamasında araç bazlı kazaların teknik nedenlerini de yeniden dillendirdi. Makina mühendisleri, E-5 karayolunun metrobüse tahsis edilmesiyle birlikte karayolunda motorlu araç sıkışıklığının gün geçtikçe arttığını bunun araçları daha da güvensiz hale getirdiğini belirtti. MMO İstanbul Şubesi, “Sistem yüklendikçe araçların nafi yükü aşırı derecede artarak tekerleklere binen statik ve frenlemeden dolayı çarpma yükleri ve tekerleklere binen aksiyal yükler nedeniyle aşırı tekerlek yatak yükleri oluşacak, bunlar, normal otobüslerin değerlerini kat kat aşacaktır. Direksiyon donanımı, motor, şanzıman, diferansiyel gibi araç ana elemanları, otobüsün nafi yükünün aşırı derecede artması nedeniyle her an elden çıkma riski ile karşı karşıya kalınacaktır.” ifadelerini kullandı.

‘Raylı sistem için derhal adım atılmalı’
MMO İstanbul Şubesi açıklamayı, mevcut risklerin ortadan kaldırılması ve ulaşım güvenliğinin sağlanması adına “Uzun vadeye yayılan raya bağımlı normal ve rapid (seri) sistemlerin devreye sokulması ve bu sistemlerin otobüs, minibüs, dolmuş ve deniz ulaşımıyla eşgüdümlü şekle getirilmesi için İstanbul kent içi ulaşım sorumlularının, başta kent plânlamacıları olmak üzere üniversiteler ve meslek odalarıyla birlikte çalışmaları gerekmektedir” diyerek tamamladı.

politeknik.org.tr