‘Asrın projesi’ Marmaray Bölük Pörçük Açılıyor
Spread the love

Yapımına 2004 yılında başlanan ve yüzyılın projesi olarak sunulan Marmaray 29 Ekim’de açılmaya hazırlanıyor. AKP yerel seçimler öncesi projenin açılışı için geri sayım başlattı.

Dokuz yıl önce temelleri atılan, Gebze-Halkalı arasında toplam üç etaptan oluşan Marmaray projesinin ilk etabı olan Ayrılıkçeşme- Kazlıçeşme hattı 29 Ekim Salı günü törenle açılacak. Uzunluğu 76.3 kilometre olan proje 2004 yılında farklı etaplar olarak ihale edilmişti. Geçtiğimiz aylarda da Haydarpaşa-Sirkeci garları tren seferlerine son verilmişti. Marmaray’ın tamamlanmasıyla Haydarpaşa ve Sirkeci Garları devre dışı bırakılacak ve bu tarihi kentsel mekanlar da rant projelerine açılacak.

Uzmanlar uyarmıştı

Uzmanların arkeolojik bulgulara dair yaptığı güzergah uyarılarına rağmen, uyarılara kulak asmayan ve projeyi değiştirmeyen Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın ilk açıklamasında Marmaray’ın planlanan bitiş tarihi 2006 yılı idi. Ama proje önce 2007, sonra 2010 ve son olarak da 2013’e ertelendi. Projedeki başarısızlıklarını kabul etmeyen Tayyip Erdoğan, “3-5 çanak çömlek Marmaray’ı 4 yıl geciktirdi. Yazık değil mi günah değil mi?” diyerek  kent ve kültürel mirastan AKP’nin ne anladığını belirtmişti.

“Bu haliyle açılması büyük tehlike”
Marmaray Projesi’nde 2008 yılına kadar görev yapanlardan biri olan emekli Elektrik ve Elektronik Mühendisi Rıza Behçet Akcan, projenin farklı nedenlerden dolayı geciktiğini, bugün de seçim yatırımı adına açılışının aceleye getirildiğini bunun hayati tehlikelere neden olabileceğini belirtti. Oda TV’ye verdiği demeçte Akcan; “Özellikle tüp tünel içinde olmak üzere Anadolu yakasında 3, Avrupa yakasında ise yaklaşık 11 km olmak üzere toplam 14 km uzunluğundaki tünelde bir trenin arızalanması tam bir felaket olacaktır. Çünkü; bu iş için satın alınacak ve Söğütlüçeşme ile Zeytinburnu banliyö istasyonlarında konuşlandırılacak Acil Durum Kurtarma Lokomotifleri henüz gelmediğinden, gelse de Avrupa yakası hat boyunda bunu bekletecek bir istasyon da bulunmadığından kurtarma işlemi için kullanılacak bir lokomotif olmayacaktır. İşte felaketin katmerlenmesi böyle olacaktır. Olası ölümlerin sorumlusu işte bu İktidar olacaktır.” dedi.

“Proje sermayeye rant sağlıyorsa projedir”
Marmaray projesi kapsamında devre dışı bırakılan Haydarpaşa ve Sirkeci Garları ranta açılmış olacak. Haydarpaşa Garı’nın otel olarak yenilenme ve arkasındaki alanın satılarak turizm merkezine dönüştürülme planı Marmaray Projesi bitmeden çok önce gündeme getirildi. Salıpazarı ve Haliç gibi En merkezi limanların özel sektöre satılması sonrasında kamusal hizmet vermekten çıkarılması “Proje sermayeye rant sağlıyorsa projedir” dedirtiyor. Taksim, Tarlabaşı, Fikirtepe ve Sulukule gibi kent merkezlerinin rant alanlarına dönüştürülmesi başka bir ifade ile sermaye lehine dönüşümü ve o alanda yaşayan barınma haklarının gaspı AKP tarafından halka hizmet olarak sunuluyor.  

Bugün de içi boş vaatler devam ediyor: “Her yere metro, her yerde metro”
Son dönemde Büyükşehir Belediyesi tarafından Marmaray ile birlikte daha pek çok olduğu söylenen projenin de reklamı gerçekleştiriliyor. Yılda ortalama 9 km metroyu ancak hayata geçiren ve bunun ülke rekoru olduğunu iddia eden AKP, önümüzdeki dönem için yılda 50 km yapmak sözünü veriyor. Fırsat bu fırsat ortaya çıkan her afiş yeni yatırımları müjdeliyor; “Her yere metro, her yerde metro”. Metro ve diğer raylı sistemleri eş tutarak 55.07km olan metro hattının 141km olarak reklam edilmesi AKP’nin türlü türlü vaatlerinin gerçekleşemeyeceğinin göstergesi niteliğinde.

AKP yerel seçime hazırlanıyor; yine doğayı, kenti, kent hakkını, kültürel mirası kuralsızca yok sayarak.

 

politeknik.org.tr


Spread the love